چکیده:
مدیریت دانش، راهحل جدیدی است که بهمنظور مدیریت نظاممند دانش زنده و فرایندهای مربوط به آن یعنی تولید، سازماندهی، مصرف و بهرهبرداری از آن در محیط دیجیتالی و با استفاده از فنآوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی توسعه پیدا کرده است. در مدیریت دانش، دانش به دو صورت مورد توجه قرار میگیرد: دانش ضمنی که شامل دانش افراد و مهارتها و تخصصهای آنها میباشد و بسیار شخصی است. دانش عینی یا صریح که مستند، ساختمند و ضبط شده است. در این مقاله به مبانی و مفاهیم مدیریت دانش و ارکان اساسی آن اشاره شده و ضروریات موفقیت برنامه مدیریت دانش در سازمانها ذکر شده است.
خلاصه ماشینی:
"در مدیریت دانش،دانش به دو صورت مورد توجه قرار میگیرد:دانش ضمنی که شامل دانش افراد و مهارتهاو تخصصهای آنها میباشد و بسیار شخصی است.
زمانی کهچندین نفر باهم کار میکنند و یک سازمان(3)- tevrekjipS dna keps red neV (4)-نوتز یکی از نرمافزارهای گروهی میباشد که به منظور مبادله و اشتراک دانش مورد استفاده قرار میگیرد.
مدیریت دانش به دنبال ایجاد یک حافظۀسازمانی از کلیۀ اطلاعاتی است که در سازمانردوبدل میشوند،چه مربوط به دانش ذهنیکارکنان باشد و چه دانش موجود در اسناد،گزارشها،آرشیوها،تا در هرزمان که نیاز بهاستفاده از فعالیتهای انجام گرفته و دانشگذشتۀ سازمان باشد،امکان دسترسی به آنو جلوگیری از دوبارهکاریها فراهم شودو براساس تجربه و دانش قبلی عمل کردهو نتیجهگیریهای جدید را نیز براساس آنانجام دهند.
عاریف مدیریت دانش تعاریف مختلفی برای مدیریت دانش ارائهشدهاند که به برخی از آنها اشاره میشود: (به تصویر صفحه مراجعه شود)مدیریت دانش نگرشی برپایۀ نقشهستهای دانش در سازمانهاست،با این هدف(5)- srewonK (6)- ihcuekaT dna akanoN (7)- egdelwonk ticilpmI (8)- egdelwonk ticilpxE که«کار دانشمدار»9را مدیریت و حمایتکند و اهمیت دانش را در سازمان بالا ببرد.
انجمن(9)- krow desab-egdelwonK (10)- stnatlusnoc tnemeganam namlhutS کتابخانههای تخصصی آمریکا(1998)مدیریت دانش را به صورت فرمول زیر مطرحمیکنند: (به تصویر صفحه مراجعه شود)آقای کارل اریک اسویبی نیز ارکان اصلی درمدیریت دانش را مدیریت افراد و مدیریتاطلاعات میداند(2).
بیشک اگر افراد پیوستهبه دنبال بازارهای دانش باشند و اطلاعات ومهارتهای جدید را کسب کنند و این اعتماددر آنها ایجاد شود که نیاز سازمان به ایشاندر گروه مهارتهای نو و دانش تخصصیشانمیباشد،در مقابل اشتراک دانش مقاومتنمیکنند."