چکیده:
این پژوهش، به ارزیابی نیازهای اطلاعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان میپردازد. روش تحقیق، پیمایشی توصیفی است و دادهها، از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. از مجموع پرسشنامههای توزیعشده در بین 119 نفر از استادان در سه دانشکده علوم انسانی، کشاورزی، و علوم پایه، تعداد 87 پرسشنامه معادل 10/73 درصد جمعآوری گردید. یافتههای پژوهش، نشان میدهد کتاب، مهمترین منبع اطلاعاتی اعضای هیئت علمی است. اولین انگیزه و هدف اعضای هیئت علمی از جستجوی اطلاعات، انجام فعالیتهای پژوهشی ذکر شده است. از مهمترین مجراهای کسب اطلاعات برای گروههای علوم انسانی و علوم پایه، کتاب و برای گروه کشاورزی، اینترنت شناخته شده است. 81/67 درصد از جامعه پژوهش، شکل ارائه اطلاعات را بهصورت چاپی انتخاب کردهاند. فقط 44/3 درصد از جامعه پژوهش، منابع و مراکز اطلاعاتی موجود در دانشگاه لرستان را پاسخگوی نیازهای خود دانستهاند. غنی نبودن مجموعه کتابخانه، مهمترین علت کمبود ذکر شده است.
خلاصه ماشینی:
"طلاعات مربوط به نیازهای اطلاعاتی اطلاعات مندرج در جدول شمارۀ 1،مهمترینمنابع اطلاعاتی مورد نیاز اعضای هیئت علمیرا در گروه علوم انسانی به ترتیب اولویتنشان میدهد.
اطلاعات جدول شمارۀ 3،نشانگر آن استکه در بین اولویتهای انتخاب شده،کتاببا 29/16 درصد،اینترنت با 19/79 درصدو بانکهای اطلاعاتی با 17/70 درصد،دراولویتهای اول تا سوم منابع مورد نیاز علومپایه قرار دارند.
توزیع فراوانی اعضای هیئت علمی علوم انسانی،از لحاظ انگیزه و هدف در جستجوی اطلاعات علمی (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول شمارۀ 5.
توزیع فراوانی اعضای هیئت علمی علوم پایه،از لحاظ انگیزه و هدف در جستجوی اطلاعات علمی (به تصویر صفحه مراجعه شود) دارند.
یافتهها در نمودار شمارۀ 4،نشان میدهدکه مهمترین روشهای کسب اطلاعاتاعضای هیئت علمی در گروه علوم پایهبه ترتیب رتبه،کتاب با 29/03 درصد،اینترنتبا 21/50 درصد،بانکهای اطلاعاتی با 18/27درصد،و نشریات ادواری با 15/05 درصد،و در اولویتهای اول تا چهارم قرار گرفتند.
میزان فراوانی اعضای هیئت علمی علوم انسانی،برحسب مجراهای کسب اطلاعات (به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار شمارۀ 3.
میزان فراوانی اعضای هیئت علمی کشاورزی،برحسب مجراهای کسب اطلاعات گزارشهای تحقیقاتی با 7/52 درصد،منابعالکترونیکی(لوحفشرده،دیسکت)،شرکتدر همایشها و سخنرانیها هرکدام با 3/22درصد،مشاوره با متخصصان و صاحبنظرانو تجارب شخصی هرکدام با 1/07 درصد،به ترتیب در اولویتهای بعدی قرار دارند.
میزان فراوانی اعضای هیئت علمی علوم پایه،برحسب مجراهای کسب اطلاعات (به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار شمارۀ 5.
میزان فراوانی منابع و مراکز اطلاعاتی موجود در دانشگاه،از نظر پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتیاعضای هیئت علمی وامل کمبود منابع و مراکز اطلاعاتی همانطور که در جدول شمارۀ7 مشخصاست،غنی نبودن مجموعۀ کتابخانه با 39/86درصد،و مناسب نبودن کیفیت و کمیتسختافزاری و نرمافزاری دانشگاه با 32/67درصد،به عنوان مهمترین عوامل کمبود،در رتبۀ اول و دوم عنوان گردید."