چکیده:
شناخت ما از موزهء توپقاپیسرای استانبول،به واسطهء دارا بودن مجموعهای غنی از آلبومهای نگارگری و نسخههای خطی نفیس ایران و بیشتر مربوط به عصر شکوهمند و طلائی نگارگری،میباید برای ما از اهمیت ویژهای برخوردار باشد.
بررسی،شناسائی و ردیابی آثار با ارزش نسخ خطی در موزهء توپقاپی از سدههای هشتم تا دهم هجری-که مصادف با دورهء تیموریان است-میتواند هنر پژوهان،محققان و منتقدان هنری تاریخ ایران را با ویژگیهای تصویری،زیبا شناختی و اصول هنرهای تجسمی شماری از آثار آن دوره-که در این مجموعهء هنری موجود است-آشنا سازد.در پژوهش پیش رو،با معرفی هیجده نسخه از مکتب هرات در موزهء یاد شده،به این مهم پرداخته میشود.
خلاصه ماشینی:
"بررسی،شناسائی و ردیابی آثار با ارزش نسخ خطی در موزهء توپقاپی از سدههای هشتم تا دهم هجری-که
مصادف با دورهء تیموریان است-میتواند هنر پژوهان،محققان و منتقدان هنری تاریخ ایران را با ویژگیهای
تصویری،زیبا شناختی و اصول هنرهای تجسمی شماری از آثار آن دوره-که در این مجموعهء هنری موجود
در پژوهش پیش رو،با معرفی هیجده نسخه از مکتب هرات در موزهء یاد شده،به این مهم
حکومت سلاطین عثمانی گردآوری شده است که
تیموری مورد بررسی قرار داده شده است.
پایان،به بررسی و تحلیل آنها پرداخته شده است.
شده است که آثار هنری،نسخههای خطی و
بینظیر از آثار هنری دورهء تیموریان بود-به
برای کتابها و نسخههای خطی موجود در این بخش
بهره گرفته شده است(تصویر شمارهء 1،خسرو پرویز
دورههای پس از خود نیز تأثیر گذار بوده است.
سبک نقاشیهای این کتاب را با نسخهء خطی گلستان
این گلستان نام برده شده است.
نقاش هستند که دربارهء این نسخه کار کردهاند.
خمسهء نظامی نسخه برداری شده به دست یوسف
با توانمندی به کار گرفته شده است.
آنجا کار شده است-یکی از کارگاههای موفقی
نسخههای خطی را-که به این شیوه کار شده
نمونهای از آثار این نسخهء منسوب به بهزاد است).
بسیار بالا در موزه موجود است که به نظر میرسد
خمسهء یعقوب بیگ است از دورهء آق قویونلو که
نسخه برداری شده و نگارش یافته است(تصویر
رنگی بر روی پارچه کار شده است و بخشی از یک
بسیاری از این امضاها کار خود استاد نباشد و جعلی
و این احتمال وجود دارد که کار افراد مختلف
است که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته"