خلاصه ماشینی:
"شک نیست که روز جمعه نزد ما مسلمانان شیعه و سنی روزی مقدس و گرامی است روز دعا و عبادت است و چنانکه بعدا خواهیم دید دور نیست که در اواخر عهد ساسانی در ایران به عنوان روز آناهیتا خدای عشق روز جشن و آدینه شناخته شده و از آنجا به حجاز سرایت کرده باشد.
و با اینکه مردم سنیزدهاند و هفته را بجای یکشنبه از شنبه آغاز میکنند،باز آنروز را به عادت عهد ساسانی مانند هندیان از آن کیوان (زحل)میشمرند زیراکه نخستین ساعت شنبه ساعت کیوان است و روز یکشنبه را متعلق به مهر میدانند زیراکه نخستین ساعت آنروز مهر نام دارد و دوشنبه را با اولین ساعتش از آن ماه و سهشنبه را از آن بهرام و چهارشنبه را از آن تیر و پنجشنبه را برجیس و آدینه را ناهید مطابق جدول زیر میشمرند.
مدتها پس از قسطنطنین امپراتور روم(م 324 م)یکی از امپراتوران روم انجمن کشیشها (سنهودمی)را تشکیل داد و این مجلس مقرر داشت که روز یکشنبه عید هفتگی نصارا در برابر روز شنبه که عید یهود است شناخته گردد و روز عید تولد زمان که روز تحویل خورشید به برج کانون است و از روزگار باستان مردم یونان و روم آنرا عید تولد مهر میگرفتند عید سال مسیحیان و روز تولد مسیح شناخته شود و بنابراین مسیحیان در چهار قرن آغاز کارشان با روز یکشنبه کاری نداشتهاند.
خلاصه آنکه حتی برای کشور ترکیه که بجز 6 میلیون کرد شیعه علوی آن باقی مردم سنی هستند نماز جمعه خواندن دلیل تعطیل روز جمعه نیست تا چه رسد به ملت شیعی ایران که یازده قرن است نماز جمعه را ترک کرده و بیشتر دعا و اعمال جمعه را نیز متعلق به شب جمعه میداند نه روز آن."