خلاصه ماشینی:
"چون قسمت عمده نیروهای انگلیسی در شیراز تحت فرمانسرپرستی سایکس قرار داشت و گروه دیگری نیز در بوشهر مستقر بودند بنابراینارتباط بهتر و سریعتر بین این دو نیرو برای امپراتوری بریتانیا ضروری بود.
هنگامی (به تصویر صفحه مراجعه شود)که نیروهای هندی در آنجا مورد حمله گروه زیادی از ایلاتی که عمدتا شامل قشقاییها ومتحدان آنها بودند قرار گرفتند موقعیت آنها به علت پیمانشکنی پلیس جنوب ایران(کهاو تأسیس کرده بود)قدری به خطر افتاد.
گروه ضربتی با(به تصویر صفحه مراجعه شود) فعالیت زیاد کار میکرد و تا حدی راه را از طریق گذرگاه فلفلی و محلهای نزدیک به کتلملو اصلاح کرده بود به طوری که این مسیر برای شترها به آسانی قابل عبور شده بود.
این افراد تحت نظارت و راهنمایی ژنرال السمی تا 19 دسامبرنه تنها جاده شتررو خوبی تا بالای قله تکمیل کرده بودند بلکه آن جاده را تا نه مایل (به تصویر صفحه مراجعه شود)دورتر از دشت خشت واقع در پایین گذرگاه کمارج به سوی چروم ادامه داده بودند.
این کار نیروها را تا اولآوریل مشغول نگه داشت و تا این زمان جاده به میزانی پیشرفت کرده بود که ژنرالالسمی که تیپ تحت فرماندهی او این اقدام را انجام داده بودند توانست یک ماشین فوردرا تا بالای قله گذرگاه و از آنجا به طرف شیراز ببرد.
ژنرال السمی همیشه در مورد میزان کمک گروههای کارگرکه در بخشهای شیبدارتر سربالاییها مورد نیاز بود قدری احتیاط میکرد؛اما همه کسانیکه از وضعیت سابق جاده اطلاع داشتند تصدیق خواهند کرد که عبور یک اتومبیل آن همبا تکیه بر نیروی خود از بوشهر تا شیراز کار نسبتا قابل توجهی بود،هرچند عبور آن گاهیدر بعضی از دشوارترین قسمتها نیاز به قدری هل دادن داشت."