چکیده:
در سیرهی قرآنی معصومان(علیهم السلام) نمونههای بسیاری از ملکه زهد و قناعت پیشگی وجود دارد که آنها در عین کار و تلاش اقتصادی زندگی ساده و زاهدانهای داشتند البته زهد آنها و سادهزیستی و مدیریت مصرف به معنای فقر آنها نبود کما اینکه کار و تلاش و تجارت اقتصادی آنها برای ثروتاندوزی و انباشت سرمایه و اسراف و تجمل و تفاخر نبود.هدفمندی معصومین(علیهم السلام) از کار و تلاش و فعالیت اقتصادی و کسب درآمد و مدیریت مصرف و قناعتپیشگی ایجاد توانمندی و فرصت برای کمک به فقرا و محرومان،قرضداران و ورشکستگان و تقویت فرهنگی دینی جامعه و مبارزه با انحراف و فساد و زمینهسازی برای ازدواج و مسکن جوانان و اطعام گرسنگان و ساماندهی زندگی آبرومندان بوده و آنچه ذکر شده تنها بخشی از اهداف قرآنی معصومین(علیهم السلام)در مدیریت مصرف و قناعتپیشگی بوده است.آنچه در این مقاله با رویکرد الگودهی پیگیری شده 2Lکارکردهای مثبت قناعتپیشگی و برجسته نمودن جایگاه آن در مدیریت مصرف میباشد تا،زمینههای ارشادی و اصلاحی در رفتار آحاد جامعه اسلامی را پدید آورد.
خلاصه ماشینی:
"پیامبر(صلی الله علیه و آله)از این رفتار چوپان خوشش آمد و دست به دعا برداشت و فرمود:«پروردگاا به او بسندگی و قناعت ارزانی دار» یکی از اصحاب جلو آمد و پرسید:«ای رسول خدا!شما در مورد آن شتربانی که از دادن شیر به ما دریغ ورزید دعایی فرمودید که همه ما دوست داریم آن دعا را در مورد ما نیز بکنید و از خدا خواستید که پروردگار مال و فرزندانش را بیشتر کند ولی در مورد این چوپان که هم شیر به ما داد و هم گوسفندی برای شما هدیه فرستاد دعایی میکنید که حتی ما نیز آن را ناخوش میداریم.
چه بسا انسان در مشکلات دنیای خود را ناتوان از رفع آن میبیند و با اندک مشکلی به دیگران روی میآورد و به آنچه داشته قانع نبود و امکانات موجود خود را برای ادامه زندگی و یا رفع مشکل خود کافی نمیبیند از اینرو خود را از خیر و فضل بزرگ محروم میکند روزی جمعی از اصحاب،پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را دیدند و دستهجمعی خدمت پیامبر سلام کردند یکی از آنها به نمایندگی گفت:«ای رسول خدا!ما از شما خواستهای داریم».
پیامبر صلی الله علیه و آله سرش را به زیر افکند و اندکی تأمل کرد و در حال تفکر کمی خاکهای جلوی پایش را پس و پیش نمود و فرمود:من حاضر هستم که بهشت را برای شما ضمانت نمایم اما شرط آن این است که همواره به آنچه دارید قانع باشید و هرگز از کسی چیزی نخواهید."