خلاصه ماشینی:
"2-دعوت به سوی نور و تربیت نورانی: در قرآن کریم آمده است:{/(رسولا یتلوا علیکم آیات الله مبینات لیخرج الذین آمنوا و عملوا الصالحات من الظلمات الی النور)/} یکی از اهداف عالیه در دعوت انبیاء اخراج مردم از ظلمات به سوی نور بوده است که با تلاوت آیات الهی آنها را از ظلمتهای کفر،جهل، گناه و فساد اخلاق بیرون آورده به سوی نور ایمان و تقوی و سعادت هدایت مینماید رسالت معلم در جامعه همان رسالت خداوند است که فرموده است:{/(الله ولی الذین آمنوا بخرجهم من الظلمات الی النور)/}یعنی خدای تبارک ولی مومنین است و آنها را از ظلمات به سوی نور خارج میکند.
برآیند تربیت قرآنی این است که: 1-تربیت یافتهگان با تقوا و خدا ترس باشند 2-تربیت یافتهگان خادم اسلام و قرآن و مردم باشند 3-تربیت یافتهگان برنامهدار و هدفمند به سوی سعادت جامعه حرکت کنند 4-تربیت یافتهگان موجبات رشد و ارتقاء مقام انسانی را برای مردم فراهم کند 5-تربیت یافتهگان نه خود و نه دیگران را بنده طاغوت نکنند 6-تربیت یافتهگان نیازهای زمانه و علوم مربوط به آن را برای خدا فراگیرند و بکار بندند ویژگیهای یک معلم خوب: با بررسی آیات و روایات و کلمات بزرگان دین ویژگیهائی که میتواندارزشمندی و خوبی یک معلم را نمایان سازد احصاء نمودهایم که به ترتیب عبارتنداز: 1-اخلاص در نیت و عمل:ریشه اساسی اخلاص در نیت و عمل همان تصفیه و تزکیه و پالایش در در ون باطن از همهی آلودگیها ست 2-تقیدبه عمل صالح:امام صادق(ع) میفرماید:{/(کونوا الناس باعمالکم و لا تکونو ادعاه بالسنتکم)،/}امام صادق همچنین میفرمایند:اثر تعلیم معلم بدون عمل صالح را به بارانی تشبیه میکند که روی صخره می ریزدو بر روی آن میلغزد و تأثیری ندارد."