خلاصه ماشینی:
"براساس آیات کریم هدف از خلقت انسان،خداگونه شدن و عبد خدا بودن است یعنی هدف کلان تربیت،توحید و ادراک همراهی پیوسته و حضور مستمر حق است{/«هو معکم أینما کنتم»/}(علم الهدی،1386،ص 104) براساس یافتههای پژوهش مجموعه شاخصها و معیارهای تربیت اسلامی که از آیات قرآن استنباط میشود را میتوان تحت سه مؤلفه فرایندهای ذهنی،رفتار و تمایلات دسته بندی کرد شاخصهای ذیل هر مؤلفه عبارتند از:علم و دانش،تفکر و تعقل،معرفت و بصیرت،نقد و ارزیابی،مؤلفه رفتار شامل شاخصهای:تعهد و مسؤلیتشناسی اجتماعی ،عملگرایی،عفت و پاکدامنی،امر به معروف و نهی از منکر،عبادت،مؤلفه تمایلات شامل شاخصهای:حب الهی،ولایت پذیری.
در این بخش از انواع ارزشیابی و شاخصهای آموزشی جهت تعیین میزان تحقق اهداف آموزشی استفاده میشود و همین امر باعث شده کیفیت آموزش بیش از تربیت بهبود یابد،چرا که نوع خاصی از ارزشیابی در فعالیتهای تربیتی مورد استفاده قرار نگرفته و ارزشیابی از این فعالیتها بصورت صوری و براساس انتظارات اولیاء دانش آموزان یا قضاوتهای مدیران و مربیان تربیتی و ناظران انجام میگیرد.
هرچه شناخت و معرفت بیشتر شود حب الهی و گرایشهای اصیل و فطری در انسان قویتر شده و انسان را به سوی عمل صالح میکشاند نمود عینی تربیت در رفتار است بنایراین اگر بخواهیم دانش آموزان ما تربیت اسلامی داشته باشند،باید بر زیر بناهای رفتار یعنی معرفت و تمایلات و حب الهی تأکید کرد البته این به معنی آن نیست که توجهی به رفتار نکنیم.
عمل و رفتار -تعهدو مسؤلیتشناسی اجتماعی -عملگرایی -عفت و پاکدامنی -امر به معروف و نهی از منکر -عبادت فرایندهای ذهنی -علم و دانش -تفکر و تعقل -معرفت و بصیرت -نقد و ارزیابی گرایشها و تمایلات -حب الهی -ولایت پذیری عینیت خارجی این شاخصها امری است نسبی که همواره قابلیت رشد و تعمیق خواهد داشت."