چکیده:
سرمایهگذاری در تربیت نیروی انسانی از مهمترین و پربازدهترین سرمایهگذاریها
است.این امر در خصوص تربیت دبیران کشاورزی که خود پرورشدهندگان جوانان و
روستازادگان میباشند از اهمیت بیشتری برخوردار است.برنامه تربیت دبیران و مربیان
دبیرستانهای کشاورزی که در بخشها یا گروههای ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه
مشغول تحصیلند میتواند براساس لیاقتها و ویژگیهای یک مربی خوب و موفق تدوین گردد
و هر چند سال یک بار با توجه به تغییرات علمی و فنی، مورد تجدید نظر قرار گیرد.در
این پژوهش ابتدا سعی شده است که فهرست ویژگیهای مربی کشاورزی براساس نظرات مربیان
شاغل در دبیرستانها و هنرستانهای کشاورزی فارس تدوین گردد و آنگاه توصیه شود که
با عنایت به روش آموزش خودگردان، فهرست مذکور در سال دوم تحصیل در دانشگاه در
اختیار دانشجویان قرار گیرد تا آنان لیاقتها و ویژگیهای مورد نیاز خود ار از دروس
مختلف، فعالیتها و یا امکنات دانشگاهی و غیر دانشگاهی کسب نمایند.
خلاصه ماشینی:
"برنامه تربیت دبیران و مربیان دبیرستانهای کشاورزی که در بخشها یا گروههای ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه مشغول تحصیلند میتواند براساس لیاقتها و ویژگیهای یک مربی خوب و موفق تدوین گردد و هر چند سال یک بار با توجه به تغییرات علمی و فنی، مورد تجدید نظر قرار گیرد.
در این پژوهش ابتدا سعی شده است که فهرست ویژگیهای مربی کشاورزی براساس نظرات مربیان شاغل در دبیرستانها و هنرستانهای کشاورزی فارس تدوین گردد و آنگاه توصیه شود که با عنایت به روش آموزش خودگردان، فهرست مذکور در سال دوم تحصیل در دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار گیرد تا آنان لیاقتها و ویژگیهای مورد نیاز خود ار از دروس مختلف، فعالیتها و یا امکنات دانشگاهی و غیر دانشگاهی کسب نمایند.
5. ویژگیهای مربی کشاورزی در استفاده از وسائل کمک آموزشی در جدول شماره 6 نتایج بررسی نظرات مربیان کشاورزی نسبت به 6 وسیله عمده که در آموزش کشاورزی به دانشآموزان استفاده میشود و یک مربی خوب کشاورزی بایستی با آنها آشنا باشد و از بهترین آنها استفاده کند معرفی میگردد.
4-دانشجو مسئول پیشرفت تحصیلی خود میباشد و مرتبا فهرست مذکور را و(به طور قطع قبل از شروع هر نیم سال تحصیلی)، مورد بررسی قرار میدهد و ویژگیهائی را که به آنها دست یافته است علامت( (به تصویر صفحه مراجعه شود) )میزند و برای سایر دروس و فعالیتهای باقیمانده با علاقمندی امر یادگیری را دنبال مینماید."