خلاصه ماشینی:
"کسانی که از مشهد به قصد فراگیری هنر به تهران هجرت میکنند،پس از مدتی خیال برگشتن را برای همیشه کنار میگذراند،و در این میان نقاشان نوگرا به عنوان بخشی از جامعه هنری از این مجموعه مستثنا نیستند.
نمیخواهم از پیشینه خراسان و از مکتبهای هرات و مشهد در حیطه نقاشی بگویم،اما وقتی نام نقاشان نوگرا به میان میآید،این پرسش را باید مطرح کرد:در این نمایشگاه کجایند جعفر روحبخش و ایران درودی که از بزرگان هنر مدرن در ایراناند؟چرا از نسلهای بعدی،کسانی همچون کفشچیان مقدم،مرشدلو،...
این مسأله را با یک پرسش مطرح میکنم:نسبت میان نوگرایی و شهر مقدس چگونه است؟ این پرسش را جور دیگری هم میتوان مطرح کرد،چرا دانشکده هنر دانشگاه فردوسی مشهد،در 1379،بهجای مشهد در نیشابور برپا شد؟تجربه نشان داده است،هر محله، منطقه و شهری که در آنجا نشانهای از مذهب و امر قدسی (امام،امامزاده،مسجد)وجود داشته باشد،به فراخور شعاع هاله قدسیاش،با مساحت پیرامونیاش،به مقابله با تجدد برمیخیزد و در برابر شتاب و دگرگونی صوری روزمره از خود مقاومتی گریزناپذیر نشان میدهد."