خلاصه ماشینی:
"وجود این حجمها و کادرهای برشخورده و ایجاد بعد،آثار مولاییان را تبدیل به نقاشی-مجسمه کرده است، بخصوصکه یکی از این نقاشیها مانند یک حجم یا یک مجسمه بر یک سکو مستقر شده بود.
جالب اینکه راجر واندروایدن هم روی چوب نقاشی کرده و او هم فضایی در حدود شصت سانتیمتر به بالای تابلوی خود،اضافه نموده که نظیر آثار مولاییان تبدیل به کادر چندوجهی گردیده است.
اما فقط استفاده از نقشمایههای ایرانی و اسلامی برای ایرانی بودن یک نقاشی نمیتواند،کافی باشد،و این موضوعی است که باید سید حسن میرهادی به آن توجه کند و با استفاده از تجاربی که در طی سالها مطالعه و مکاشفه در هنر اسلامی،ایرانی و همچنین هنر غرب بهدست آورده است،راهی برای برونرفت از این مسأله بیابد.
عنوان نمایشگاه میتواند،کلیدواژهای برای پی بردن و شک کردن بهصورتهایی باشد که اسکندرفر آنها را نقاشی کرده است.
حضور دستهایی که از کادر به داخل آمدهاند،بهعنوان موجودی ناآشنا و مزاحم،بر گنگ بودن فضا میافزایند،گویی واقعهای یا رخدادی در حال وقوع است که شخصیتهای درون تابلوها از نگریستن به آن بیمناکاند!هرچند رازآمیز بودن شخصیتهای نقاشی سمیرا اسکندرفر به مرور پذیرفتنی و قابل قبول شدهاند،اما باید گفت:روابط درون اثر همچنان برعهده شخصیتهاست؛بهعبارت دیگر،فقط صورتهای انسانی دارای عدم هویت یا رازگونیاند و فضای درون نقاشیها و کاراکترهای غیرانسانی عاری از پتانسیل لازم برای القای این حساند؛مانند برگها که کمکی به این فضا نمیکنند و فقط عاملی برای حفظ ترکیببندی شدهاند."