خلاصه ماشینی:
"فصل دوم- وظایف عرضهکنندگان کالا و خدمات در قبال حقوق مصرفکنندگان ماده2- تمام عرضهکنندگان کالا و خدمات، منفردا یا مشترکا مسؤول صحت و سلامت کالا و خدمات عرضهشده مطابق با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین یا مندرجات قرارداد مربوط یا عرف در معاملات هستند اگر موضوع معامله کلی باشد در صورت وجود عیب یا عدم انطباق کالا با شرایط تعیین شده، مشتری حق دارد تنها عوض سالم را مطالبه و فروشنده باید آن را تأمین کند و اگر موضوع معامله جزیی (عین معین) باشد مشتری میتواند معامله را فسخ کند یا ارزش کالای معیوب و سالم را مطالبه کند و فروشنده موظف است، پرداخت کند.
فصل چهارم- نحوه رسیدگی و حمایت ماده14- بهمنظور تسهیل و تسریع در رسیدگی به تخلفات و در راستای استیفای حقوق مصرفکنندگان، انجمنهای حمایت از حقوق مصرفکنندگان میتوانند شکایتهای واصل از افراد حقیقی و حقوقی را در حدود موارد یادشده در بندهای 2، 3 و 4 ماده 12 این قانون بررسی و در صورت عدم توافق طرفین (شاکی و مشتکیعنه) یا برای رسیدگی قانونی به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع کنند.
ماده15- بهمنظور اجرای مقررات این قانون و سایر قوانین و مقرراتی که موضوع آنها بهطور صریح یا ضمنی حمایت از حقوق مصرفکننده بوده، وزارت بازرگانی مکلف است، از طریق بازرسان سازمانهای ذیربط خود فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع این قانون را نظارت و بازرسی و در صورت مشاهده تخلف مراتب را به سازمان تعزیرات حکومتی برای رسیدگی گزارش کند.
فصل پنجم- جریمهها و مجازات ماده18- چنانچه کالا یا خدمات عرضه شده توسط عرضهکنندگان کالا یا خدمات معیوب باشد و به واسطه آن عیب، خساراتی به مصرفکننده وارد شود، متخلف علاوه بر جبران خسارات به پرداخت جزای نقدی حداکثر تا معادل چهار برابر خسارت محکوم خواهد شد."