خلاصه ماشینی:
7-نقش اطالعرسانی و عمل کردن این استاندارد به عنوان محرک برای ایجاد سیستم MIS در سازمان بسیار مثبت بود بطوری که در قبل از اجرای نظام در تنها 8 شرکت تولیدی اطلاعات لازم در اختیار مدیر قرار میگرفت و در واقع اکثر تصمیمگیران از عملکرد سازمان خود اطلاع دقیق نداشته و برای تصمیمگیری به دادهها و پردازش ذهنی آنها متکی بودند و از نظر تمام مدیران حتی آنهایی که اعتقادی به این استاندارد نداشتند این دستاورد حد اقل نتیجهای بوده که به دست آوردهاند.
سوال بزرگی که مدتها ذهن بسیاری از مدیران و تصمیمگیران را به خود معطوف کرده بود این بود«آیا اخذ گواهینامه استقرار نظام تضمین کیفیت ISO 9000 همیشه به رسیدن به اهداف فوق منجر میشود؟» جواب متاسفانه منفی است!با توجه به آنچه در بالا ذکر شد براساس مطالعه میدانی انجام شده از روش انجام ممیزی سیستم،توزیع پرسشنامه و مصاحبه و یا مطالعه صورت جلسههای بازنگری مدیریت و گزارش کارآموزی دانشجویان بر روی 35 شرکت داخلی دارای این گواهینامه نشان داده،پس از حد اقل 6 ماه از صدور گواهینامه در 15 شرکت عملا کیفیت محصولات،درصد ضایعات،رضایت مشتریان و شاخصهای فرایندی تغییر معنیداری نداشته و سوابق نشاندهنده بهبود،نسبت به قبل از اجرای نظام نیست،در 9 شرکت شکایت مشتریان و درصد بازگشت محصولات کاهش یافته و سابق موجود در قسمت مالی نشان داده که تا 5/1 درصد کاهش هزینه تولید،شامل مواد مستقیم و دستمزد مستقیم بوده است.
در مطالعه بر روی شرکتهای پیش گفته تنها در چهار شرکت ارتباط بین قسمت تولید و مالی دقیقا دیده شده بود و فرمهای مالی آنها نیز تحت کنترل مدارک بودهاند این چهار شرکت بین شرکتهایی بودند که اجرای نظام باعث بهبود کیفیت در آن شده بود.