خلاصه ماشینی:
"سوم اینکه وقتی«احساس در داستانی بر«عقل»چیره میشود و آن را بیرنگ میکند و مایهء خام داستان را در لایههایی از«تجرید»و«تنهایی» میپوشاند،چهره تخیلی داستان را نشان میدهد یا به بیانی دیگر، واقعیت را بر باد میدهد و خوانندهء علاقهمند از خود میپرسد:آیا «حس و احساس»انسان نمیتواند،واقعیت باشد؟ چهارم اینکه چون ما طبیعت را مجلای حقیقت لایزال آن سوی طبیعت میدانیم،پس آنسوی طبیعت طبیعت هم باید برای ما به عنوان یک حقیقت،مطرح باشد.
با این تعریفها و اشارهها،یک پرسش دیگر در ذهن خواننده شکل میگیرد:آیا واقعیت و حقیقت واقع اشیا و جهان اطراف ما،«آن»آن نیست؟آیا تلاش همهسویهء هرداستان نباید نمودن و به غایت رساندن حقیقت و«آن»زندگانی خود و دیگران باشد؟حافظ چه خوب گفته است: «شاهد آن نیست که مویی و میانی دارد/ بنده طلعت آن باش که «آنی»دارد»"