چکیده:
صنعت خدمات هوایی ایران بنا به ارتباطات بین المللی از دوران بسیار قبل مجهز به فن آوریهای روز بوده و از سال 1362 نیز از فن آوری اطلاعات در سیستم خود به طور منظم استفاده کرده است. بنابراین، مورد بسیار خوبی برای ارزیابی اثر فن آوری اطلاعات بر کارایی بنگاه در ایران است. در این مطالعه، ابتدا روند کارایی صنعت خدمات هوایی ایران با به کارگیری داده های مربوط به شرکت هواپیمایی ملی جمهوری اسلامی ایران طی سالهای 1341-1379 با استفاده از دو روش تحلیل فراگیر داده ها (DEA) و تحلیل مرزی تصادفی (SFA) برآورد شده است. سپس در مرحله دوم، عوامل تعیین کننده کارایی بنگاه با تاکید بر فن آوری اطلاعات شناسایی شده، آثارشان بر کارایی برآورد شده است. حالتهای مختلفی از مدلهای فوق با توجه به فروض مربوط به مقیاس تولید و همچنین تعریف متغیرها، به ویژه متغیر ستانده، معرفی و برآورد شدند. در نهایت، مدل تابع تولید بر اساس مسافر - کیلومتر حمل شده به عنوان متغیر ستانده، پاسخهای مناسبی را ارائه داد و در نتیجه از آن، برای بررسی اثر فن آوری اطلاعات بر کارایی استفاده شد. به طور خاص، کارایی روندی تقریبا ثابت ولی همراه با نوساناتی طی سالهای قبل و پس از دوره 1356-1359 داشته است. متغیر فن آوری اطلاعات در صورتی که مبنای به کارگیری فراگیر آن در صنعت خدمات هوایی سال 1362 منظور شود، اثر مثبتی بر کارایی بنگاه داشته است .
Operating in international market, the Iranian airline industry is one of the
first organizations which have used IT in fran, and therefore, a good case for
analyzing the impact of IT on productivity at the firm level. In this study, we
first estimate the productivity of the airline industry using the Iranian
National Airline data from 1962 to 2000 by the Data Envelop Analysis
(DEA) and the Stochastic Frontier Analysis (SFA) methods. We then
evaluate the impacts of IT on the Iranian major Airline corporation.
Many different cases have been considered in estimating the productivity.
In the DEA method, both constant and variable returns to scale have been
applied. In the SFA method, different measures for output have been used
from which the passenger- kilometer variable produced the most reasonable
outcome. The results indicate that the productivity in the Iranian airline
industry has been fluctuating within a fixed range before and after the period
1976-83 in which the productivity decreased dramatically, mostly due to the
revolution and the Iraqi imposed war on Iran. Furthermore, IT has had a
positive effect on the productivity since 1990.
خلاصه ماشینی:
"economic efficiency برای نخستین بار کارایی را از روش هندسی به این صورت نشان داد که اگر نقاط معین شده در شکل(1)نشاندهندۀ عملکرد بنگاههای مختلف در زمینۀ ترکیب استفاده از عوامل تولید X^1,X^2 برایتولید محصول Y باشند،با اتصال نقاطی که به محورها و مبدأ مختصات نزدیکتر باشد،تابع محدبیبه دست میآید که هیچ نقطهای در زیر آن قرار ندارد.
Banker,Charnes&Cooper برای نخستین بار کارایی را از روش هندسی به این صورت نشان داد که اگر نقاط معین شده در شکل(1)نشاندهندۀ عملکرد بنگاههای مختلف در زمینۀ ترکیب استفاده از عوامل تولید X^1,X^2 برایتولید محصول Y باشند،با اتصال نقاطی که به محورها و مبدأ مختصات نزدیکتر باشد،تابع محدبیبه دست میآید که هیچ نقطهای در زیر آن قرار ندارد.
نتایج آزمون ریشۀ واحد با استفاده از روش تابع مرزی تصادفی (به تصویر صفحه مراجعه شود)تابع تولید با روش حداکثر راستنمایی به صورت زیر برآورد شده است:(به تصویر صفحه مراجعه شود)که در آن: Yt ،برآورد لگاریتم درآمد واقعی Lt ،لگاریتم تعداد کارمندان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی St ،لگاریتم تعداد صندلی ناوگان vt ،برآورد جزء ناکارایی ut ،برآورد پسماندها بوده و اعداد داخل پرانتز بیانگر مقدار آمارۀ t است.
نتایج آزمون ریشۀ واحد با استفاده از روش تابع مرزی تصادفی (به تصویر صفحه مراجعه شود)تابع تولید با روش حداکثر راستنمایی به صورت زیر برآورد شده است:(به تصویر صفحه مراجعه شود)که در آن: Yt ،برآورد لگاریتم درآمد واقعی Lt ،لگاریتم تعداد کارمندان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی St ،لگاریتم تعداد صندلی ناوگان vt ،برآورد جزء ناکارایی ut ،برآورد پسماندها بوده و اعداد داخل پرانتز بیانگر مقدار آمارۀ t است."