خلاصه ماشینی:
"حال اگر فرضا هواپیما یا هلیکوپتری را در نظر بگیریم که قابلیت نشست روی آب را داشته باشد و بتواند پس از فرود در آب مانند یک شناور دریانوردی کند،مسئله چه صورتی به خود میگیرد؟یا مثلا برخی کشتیهای مدرن امروزی که با استفاده از موتورها و ساختمان خاص در حالت نیمه پرواز در سطح آب با سرعتهای زیاد طی مسیر میکنند(مانند انواع هاورکرافتها)از نظر حقوقی چه حالتی خواهند داشت؟آیا میتوان آنها را در طبقهبندی شناورها آورد؛یا به علت شرایط خاص تکنولوژیکی آنها،نوعی پرنده به حساب میآیند و باید به همان ترتیب با آنها برخورد شود؟این سؤالات و مسائل دیگری که ممکن است به ذهن خطور کند،همه از جمله ابهامات و خلأهایی است که پاسخ آنها را نمیتوان در کنوانسیون جدید حقوق دریاها جستجو نمود و بعضا در صورتی که اختلافی بر سر تفسیر یا تعبیر آن پیش آید،مراجع حقوقی ذیصلاح،از جمله دیوان بینالمللی حقوق دریاها که قرار است در جوار تأسیسات دیگر پیشبینی شده در کنوانسیون جدید تشکیل گردد،به آنها خواهد پرداخت.
بدیهی است که در سکوت کنوانسیون،چنانچه دولت ساحلی حاشیهء تنگه به نحوی از انحا به وسیلهء یک هواپیمای در حال عبور از فراز تنگهء واقع در دریای سرزمینی (یا در این مورد خاص مناطق دیگر دریایی)مورد تهدید به قصد تجاوز و ایجاد اختلال در صلح و آرامش و استقلال سیاسی و تمامیت ارضی خود قرار گیرد،اصل مسلم و پذیرفته شدهء«دفاع مشروع»*مجوز هرگونه اقدام پیشگیرانه یا تدافعی را فراهم میکند و محدودیتهای احتمالی کنوانسیون مانعی در این راه نخواهد بود."