خلاصه ماشینی:
از آنچه ذکر شد معلوم میشود که برای اصلاح بهتر است آموزشگاهها و بلکه بهداشت اجتماعی نکات ذیل را در نظر گرفته اجرا کنند: 1-اصلاح برنامۀ بهداشت دانشسراها و کلاسهای کمک آموزگاری،باین ترتیب که مواد را مفصلتر و میان دو ساله تحصیل تقسیم نمایند.
موادیکه در این برنامهها منظور میشود بیشتر باید ناظر ببهداشت فردی و جمعی دانشآموزان باشد و رویههای مخصوصی را که در پرورش جسم بچه اهمیت دارد توضیح دهند.
2-بهداری آموزشگاها را باید باندازۀ کافی توسعه داد تا بحدیکه اقلا در هر آموزشگاه یک پست بهداری تأسیس شود.
3-برای هر دانش آموز یک پروندۀ بهداشتی باید تشکیل گردد تا بتوان در هر موقع نمو جسمانی دانشآموزان را بازرسی نمود.
4-باید سعی نمود میان بهداری آموزشگاهها و آموزشگاهها و خانوادهها همکاری اساسی از نظر بهداشت برقرار گردد.
مسلم است که تقویت ایمان افراد بمعلم و مدرسه و گفتار دانشمندان کمک بزرگی باین امر خواهد نمود.
مراقبت نفس یکی از وظایف آموزگاران این است که چگونگی حالات دانش- آموزان را در زیر نظر بگیرند.
مثلا وقتی که یک بچه علائم نارضائی و یا غضب و یا غمگینی و یا خستگی از خود ظاهر میسازد با دیدۀ دقت چگونگی سرزدن آن حال را ملاحظه و مطالعه نمایند.
این قدام نخستین یک نوع آزمایش و بینشی است که ارزش بزرگ دارد و حال کنونی و فعلی نفس را منظور و هدف خود قرار میدهد.
این کار را در علم اخلاق«مراقبت نفس» مینامند.
این وظیفه شبیه است بتدقیق حال یک مریض از طرف طبیب.
از کتاب اصول اساسی روانشاسی-تألیف آقای کاظم زادۀ ایرانشهر