خلاصه ماشینی:
قوۀ تکرار بقدری است که خود شخص را هم بآن کلماتی که تکرار میکند معتقدمیسازد.
هنگامیکه مجلس سنا از پومپه کبیر خواهش کرد که برای دفاع جمهودیاحتیاطهای لازم بعمل آورد پومپه مکرر اظهار کرد که ژول سزار بشهر رم حمله نخواهدنمود از همین تکرار اعتقادی حاصل کرد که نگذاشت برای حفاضت رم ولو برای مدت معین ونجات خودش از کشته شدن باتخاذ تدابیر مقتضی مبادرت ورزد.
سرداران و رجال بزرگ ماقبل از 1870 مکرر گفتند نیروی آرتش آلمانبدرجات پستتر از نیروی ماست در اثر این تکرار یک عقیدۀ قطعی در اینمورد پیدا کردندعاقبت اعتقاد مزبور را هم همه میدانند چه بود و بکجا منجر شد.
» بنابراین باید گفت تلقین منحصر بیک دوره از عمر و یا یک مرحله از زندگانی و یایک طبقۀ خاصی از مردم نیست در اجتماع همهجا تلقین کار خود را میکند خود محیطنیز نسبت بافراد جامعه تلقیناتی دارد تلقینات ممکن است مطلوب و یا نامطلوب باشد.
درحقیقت زحمت خانواده و آموزگار موقعی سختتر و شدیدتر میگردد که تلقینات محیطصالح نبوده با تلقینات آنان که بقصد تهذیب اجتماع معمول میشود جور و موافقنباشد در اینجا آموزگار و دبیر و استاد نهتنها ناچار است متوجه اقوام و گفتار وحرکات و سکنات خود باشد تا مبادا بلا اراده تلقین نامناسبی بعمل آورد بلکه مجبور استاز نفوذ تلقین نامناسب محیط هم بکاهد و از رشد آن ممانعت کند و با تلقین و تأکیدو تکرار اثر آنها را خنثی سازد.
اینجاست که دستگاه تعلیم و تربیت باید قدرت خود را آنطور که باید نشان دهد.