خلاصه ماشینی:
باید این نکته را متوجه بود که مدارسی میتوانند برشد عقلی و تکمیل تحصیلات و تقویت حس احترام(برای خود و دیگران)و ایجاد شخصیت و توزیع منظم قدرت و قوت دانشجو در ساختمان مبانی دموکراسی کمک کنند که بر اصول دموکراسی ایجاد شده باشند بنابراین مدارسی که نتوانند چنین مقاصدی را برآورند و فرهنگی که قادر نباشد اصول فوق را در توسعه فضل و دانش رعایت نماید لایق اطلاق کلمۀ دموکراسی نمیباشند.
3-از نقطهنظر اقتصادی-چون مقاصد و هدفهای اقتصادی متعلق بزندگانی جامعه و محیط اجتماعی است بنابراین مدرسه نمیتواند مقاصد مذکور را کاملا در نظر بگیرد و برای نیل بآن اقدامی نماید ولی میتواند از دو راه،مستقیم و غیر مستقیم،مقاصد اقتصادی را بوجود آورد.