خلاصه ماشینی:
اگر در شوراهای نامبرده بخواهند بنتایج سودمندی برسند باید بتوان دائرهء مباحثات را محدود کرد بعقیدهء ما در این جلسات باید از بحث در مطالبی مانند وسعت و تراکم برنامه،کمی وقت،تقسیم نامناسب ساعات دروس و غیره خودداری نموده و فعلا راجع باین موضوع صحبت شود که آیا معلمان کنونی برای آموختن معلومات(بمنظور اینکه زود فراموش نشود)بهترین روشها را بکار میبرند یا نه؟ پس بحث مذکور را بدو جزء باید تقسیم کرد:اول طرز آموختن یا کسب معلومات دوم مبارزهء با فراموشی و یا حفظ معلومات.
1-آموختن و فراگیری-از جمله مطالبی که در این مورد باید مورد بحث قرار گیرد: روشهای ما در این باب کدام و چگونه است؟آیا از دانشآموزان خود کوشش کافی و مدام میخواهیم؟-آیا روشهای کنونی ما برخلاف روشهای سابقین که شاگرد را تبدیل بماشین بیاراده مینمود طوری نیست که او را از کوشش معاف نماید؟ بالاخره کدام روش را اتخاذ کنیم که درشاگرد ذوق کار و کوشش فکری(که بدون آن کسب هیچ نوع معلوماتی میسر نیست)پدید آید؟.