Skip to main content
فهرست مقالات

گردونه های آیین بودا

نویسنده:

(14 صفحه - از 91 تا 104)

کلید واژه های ماشینی : بودا، گردونه، آیین بودایی، مهایانه، نیروانه، مراقبه، مکتب، تفکر، سوتره، مکتب مهایانه

خلاصه ماشینی:

"اختلاف این دو کتب فراوان است و مهمترین آنها عبارت است از: -در مکتب عروادا، راه آزادی و نجات فقط برای برخی گشوده است، یعنی برگزیدگان می‌توانند در طول زندگی به نیروانه برسند و زنده آزاد شوند، اما مهایانه معتقد است انسان برای آنکه بتواند عطش تمایالات خود را فرو نشاند، بایستی در آغاز راه، از فضایل اخلاقی و معرفت بودی ستوه‌ها بهره‌مندگردد و راه صعودی آنها را بپیماید، راهی که برای همه باز است. -مکتب تروادا واقعیت وجود انسان را مرکب از ترکیبات گذران عناصر ناپایدار )skandha- :جسم، احساس، ادراک، تأثرات ذهنی و آگاهی)می‌داند و واقعیت عینی و ذهنی جهان را می‌پذیرد، ولی مهایانه بدین نتیجه می‌رسد که نه فقط«خود»یعنی واقعیت ثابتی وجود ندارد، بلکه واقعیتهای عینی نیز به همان ترتیب غیر حقیقی هستند و خلائی‌ )sunya-( بیش نیستند. مرکب از پیشوند Prati-/praty- :«فرا و پیش»، -eka- :یک، -buddah- :بودا و -y·na- :گردونه است و رویهم به«بودایی که در انزوا زندگی می‌کند و رهایی و نجات را تنها برای خود می‌جوید»، اطلاق می‌شود. در مکتب تروادا یا هی‌نایانه طریق رسیدن بودی ستوه به مقام بودا به کمک راه هشت‌گانه انجام می‌پذیرد، ولی در مکتب مهایانه این طریق هشت‌گانه به مقامات ده‌گانه تبدیل می‌شود که عبارتند از: الف. در این مرحله بودی ستوه به معرفت بودایی رسیده است و خود مبدل به ابر و میغ می‌شود که باران رحکت و ترحم به زمین می‌افشاند تا گرد و غبار پلیدیها پاک شود و انسان از دریای ناپیدا کرانه باز پیدایی رها گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.