خلاصه ماشینی:
"با این همه، این پرسش همچنان جای طرح دارد که آیا شناخت کنونی ما از غرب از آفتهای یاد شده به کلی مبرا است؟و آیا میتوان امیدوار بود که این آگاهی و معرفت از سطح به ژرفا، از لفظ به معنا و از ظاهر به باطن آن ارتقا یافته باشد؟ بیتردید، تأمل در مورد مفهوم«غرب»و«غربشناسی»، و بحث در زمینهی امکان حصول معرفتی این چنین، افقهای جدیدی را فراروی ما میگشاید؛ولی از دغدغه نسبت به لفظ و واژه که بگذریم و صرف نظر از اینکه«غرب»را به اعتبار ماهیت و چیستی آن مورد ملاحظه قرار دهیم یا آنکه آثار و عوارض حضور آن را در عالم به توصیف و تحلیل درآوریم، پیش از هر چیز توجه ما باید معطوف به دیدگاهی باشد که در مقطعی خاص از تاریخ-یعنی عصر روشنگری و دروهی تجدید حیات علمی و فرهنگی(رنسانس)-عالم و آدم را متفاوت با گذشتهی خود میبیند و حتی به تکلف میخواهد شئونی از گذشته را نه در متن تاریخ که در حاشیهی آن تلقی نماید."