خلاصه ماشینی:
اوا،اچ،گرانت عباس دوقی اولیاء اطفال و آموزگاران هریک سخنانی دارند اولیاء اطفال و معلمین با یکدیگر چگونهاند و چطور پیش میروند؟ هریک دیگری را چگونه احساس میکند و در قابلیت یکدیگر برای فهم کودکان چه تصوراتی دراند!بنظر پدر و مادر چه صفات مشخصهای برای معلم اهمیت دارد و بنظر معلم چه صفات و خصوصیاتی برای اولیاء مهم است؟آیا ممکن است معلمی پیدا شود فاقد(صحت اخلاقی)؟ ما تصدیق داریم باینکه برای پاسخ این پرسشها محتاج دانستن مطالب بیشتری هستیم ولی بهرحال مجله رسمی کنگره اولیاء اطفال و معلمین پرسشنامهای برای اولیاء دانشآموزان و معلمین 48 ایالت امریکا و ناحیه هاوائی و ناحیه کلمبیا(شهر واشنگتن پایتخت امریکا)تنظیم و توزیع کرد از مجموع آن کلیۀ پنجهزار پاسخ رسید در نتیجه تصویری بمراتب بهتر از پیش راجع بروابط معلم و اولیا الطفال آنطور که هست و آنچنان که معلمین میخواهند باشد بدست آوردیم.
عده دیگری از اولیاء میگویند،آموزگاران خیلی گرفتارند و فرصت اینکه یکی یکی با اولیاء دانشآموزان بشور و تبادلنظر پردازند ندارند تا چه رسد باینکه با آنان ارتباط و معاشرت پیدا کنند البته اینان خوب آگاهند که آموزگاران بار سنگینی بدوش و مسئولیت خطیری بعهده دارند و غالبا در کلاسهای که تعداد فوق العادهای دانش آموز دراد کار میکنند.
لکن عدهای از معلمین نیز کوتاهی در این امر را از طرف اولیاء میدانند،احساسات و نظر آنان را میتوان در عبارتی که یکی از آموزگاران نوشته است خلاصه کرد: «اولیاء اطفال اشتغالات و گرفتاریها و تعهدات اجتماعی زیادی دارند و نمی توانند بدید و بازدید و ملاقات ما معلمین بپردازند مگر اینکه یک اشکال و یا گرفتاری پیدا شود و موضوع خاصی پیش آید وگرنه بهیچوجه توجهی بد بستان ندارند.