خلاصه ماشینی:
"گذشته از این،اگر مقصود،همسران پیامبر باشد،طبعا فاطمه دخت پیامبر صلی الله علیه و اله و زوج گرامی و فرزندان او،از مدلول آیه بیرون خواهد رفت،در صورتی که روایات فراوانی این گروه را جزء اهل بیت بلکه منحصر به آنها دانسته است و تردید این فراگیری نیست.
3-واقعیت اراده در آیه در آغاز سخن یادآور شدیم که مقصود از اراده در آیه،ارادهء تکوینی است که مراد را قاطعانه پشت سر دارد و چون متعلق اراده تطهیر اهل بیت از هرنوع آلودگی معنوی است،که ملازم با عضمت باشد،طبعا همسران رسول خدا را در بر نخواهد گرفت،زیرا آنان به اتفاق امت اسلامی معصوم از گناه نبوده و رفتار آنان نیز بر عدم عصمت آنها گواهی میدهد.
با توجه به این روایات،آیا میتوان برای آیه،مفهوم و تفسیر دیگری جست؟ شگفتا!از سردبیر مجله«ترجمان الحدیث»(احسان الهی ظهیر)که در لاهور پاکستان منتشر میشود،و وی خود را مترجم و سخنگوی احادیث نبوی میداند،این همه احادیث را-که نشانگر اختصاص تطهیر به این گروه است-نادیده گرفته و در کتابش«الشیعة و اهل البیت»به روایت یک خارجی(عکرمه)اعتماد کرده و میگوید:مقصود همسران پیامبر است و میافزاید که فرزندان او نیز مجازا در آن داخل هستند!
ترجمه:«سرور آزادگان کسی است که به مردم جوانمردی و مرگ زیر سایهء شمشیر به جای زندگی خفتبار را آموخت دشمن به ابو عبد الله حسین بن علی بن ابی طالب امان پیشنهاد کرد ولی او به خاطر ذلت بار بودن امان،آن را نپذیرفت و از فرزند زیاد ترسید که او را نکشد و نوعی خواری بر او تحمیل شود،از این رو مرگ را بر چنین زندگی برتر دانست»."