چکیده:
این نوشتار به تجزیه و تحلیل مهمترین مبنای مفسران و فقها،مبنی بر محدود نبودن میزان مهر پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که اگرچه اصل در تعیین میزان مهر تراضی زوجین است؛اما با توجه به آنکه در آیات قرآن کریم امر به پرداخت مهر شده و از بازپسگیری مهر پرداختی نهی شده است و هم چنین از آنجا که در آیهی 4 از سورهی نساء از مهریه به نحله(هبه و هدیه) تعبیر شده و به قضاوت عقل و عرف نحله نمیتواند مالی فراتر از توانمندی زوج باشد،بهعلاوه سنت نبوی و سیرهی معصومین(ع)نیز بر تعیین مهری در حد استطاعت زوج حکایت دارد،پس مشروعیت در نظر گرفتن مهر سنگینی که فراتر از استطاعت بالفعل و بالقوهی زوج باشد خالی از اشکال نیست و آیات الهی نیز بر ممنوعیت مقدر کردن میزان مهر و تعیین حد اکثری برای آن دلالت ندارد.
خلاصه ماشینی:
"دکتر عباس علی حیدری1 عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک نگاهی نو به میزان مهر از منظر وحی چکیده این نوشتار به تجزیه و تحلیل مهمترین مبنای مفسران و فقها،مبنی بر محدود نبودن میزان مهر پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که اگرچه اصل در تعیین میزان مهر تراضی زوجین است؛اما با توجه به آنکه در آیات قرآن کریم امر به پرداخت مهر شده و از بازپسگیری مهر پرداختی نهی شده است و هم چنین از آنجا که در آیهی 4 از سورهی نساء از مهریه به نحله(هبه و هدیه) تعبیر شده و به قضاوت عقل و عرف نحله نمیتواند مالی فراتر از توانمندی زوج باشد،بهعلاوه سنت نبوی و سیرهی معصومین(ع)نیز بر تعیین مهری در حد استطاعت زوج حکایت دارد،پس مشروعیت در نظر گرفتن مهر سنگینی که فراتر از استطاعت بالفعل و بالقوهی زوج باشد خالی از اشکال نیست و آیات الهی نیز بر ممنوعیت مقدر کردن میزان مهر و تعیین حد اکثری برای آن دلالت ندارد.
سؤال دوم:آیا میتوان با استناد به آیات مورد بحث بر این عقیده بود که در صورتی که مهر به صورت حال بوده و نقدی پرداخت شود از نظر میزان آن برای زوجین محدودیتی وجود ندارد؟ پاسخ نگارنده به این سؤال نیز مثبت است،چراکه وقتی خداوند متعال میفرماید اگر قنطار و مال فراوانی به زوجه پرداختهاید از وی پس نگیرید،بنابراین مشروعیت پرداخت مال فراوان مفروض و مفروع عنه میباشد و همچنین عبارت«و آتو النساء صدقاتهن»عام است و مشروعیت پرداخت مال فراوان را نیز دربر میگیرد."