خلاصه ماشینی:
مبارزه با نهاجم فرهنگی؛ رسانههای سنتی یا مدرن؟ احمد مسجد جامعی* مقدمه امروزه موضوع تهاجم فرهنگی نه تنها در ایران و کشورهای اسلامی،که در کشورهای اروپایی نیز به عنوان موضوعی قابل تأمل از سوی اندیشهگران و سیاستگذاران امور فرهنگی درآمده است.
قبل از هر چیز این سؤال اساسی مطرح است که:آیا تهاجم فرهنگی خارجی وجود دارد؟به بیان دیگر سخن بر سر این است که آیا تهاجم فرهنگی یک«سوء تفاهم مفهومی»است یا اینکه واقعیتی خارجی در بیرون از اذهان اندیشهگران و سیاستگذاران فرهنگی وجود دارد؟ در این مورد دو نظر کلی وجود دارد: اول:برخی بر این باورند که تهاجم فرهنگی مفهومی بیمعنا و دشمنی خیالی است.
دوم:از سوی دیگر بسیاری معتقدند که نه تنها تهاجم فرهنگی وجود دارد،بلکه جوامع برای آسیبپذیری کمتر در مقابل چنین تهاجمی،محتاج برنامهریزی دقیق و بسیج امکانات مادی و معنوی هستند.
دیدگاه دوم،ضمن پذیرش موفقیتهای حاصل شده در تولید محصولات فرهنگی و رشد کمی و کیفی تولیدات فرهنگی،این پرسش را مطرح میکند:چرا با وجود افزایش سرمایهگذاریها و استفاده روزافزون از ابزارها و شیوههای نوین ارتباط،چندان موفق نبودهایم؟به بیان دیگر،از نظر این دیدگاه استفاده از ابزارها و رسانههای مدرن به تنهایی نمیتواند چاره کار باشد،زیرا: 1-رشد شتابانگیز در استفاده از رسانههای مدرن و افزایش ناموزون محصولات فرهنگی،خود«آسیبزا»است.
در چنین وضعیتی طبیعی است که این غرب است که به کمک تولیدات فرهنگی خود میخواهد هویت ملی جوامع را (به تصویر صفحه مراجعه شود) دگرگون کند.
سرانجام گفتنی است که استفاده گسترده از رسانههای جدید از لحاظ فنی با وابستگی تکنولوژیک به جهان غرب همراه است و از این خطر نیز نباید غافل بود.
مزایای استفاده از ابزارها و شیوههای سنتی ارتباط بهطور خلاصه عبارت است از: 1-این رسانهها به گونهای طراحی شدهاند که مشارکت فرهنگی مردم را دربر میگیرند.