چکیده:
این مقاله با هدف پرداختی(به تصویر صفحه مراجعه شود) آکادمیک به امری مهم در عرصه حسابداری چارچوبی را برای تحقیقات مربوط به آموزش حسابداری ارائه میکند و به این منظور تحقیقات انجام شده بین سالهای 1970-2005 را براساس این چارچوب مورد بازبینی و طبقهبندی جدید قرار میدهد.این چارچوب تحقیقات آموزش حسابداری را در چهار حوزه: 1-دانشجویان2-اساتید3-فرایند آموزشی4-تشکیلات اداری و بخشهای مدیریت دانشگاه طبقهبندی میکند.در بخش دانشجویان موضوع تحقیقات مرتبط با نگرشها، باورها،مهارتهای ارتباطی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان ،در بخش اساتید؛موضوع تحقیقات مرتبط با ارزیابی عملکرد،تدریس،تحقیقات و ارتقاء اساتید،در بخش فرآیند آموزشی؛موضوع تحقیقات مرتبط با آزمون،رتبهبندی، روشهای آزمون و یادگیری و در بخش آخر تشکیلات اداری؛بحث ساختار اداری،تعیین اعتبار و رتبهبندی دورههای تحصیلی محور بحث میباشد. بازبینی ادبیات تحقیقات آموزش حسابداری بین سالهای 1997-2005 نشان میدهد که چارچوب تحقیقات آموزش حسابداری به عناوین زیر تغییر یافته است: 1-ارزیابی2-فهرست دروس و آموزش3-تکنولوژی آموزشی4-اساتید5-دانشجویان به طورکلی نتایج تحقیق حاکی از آن است،تعریفی که عناصر پژوهشهای مربوط به آموزش حسابداری را شالوده داده و یا حتی یک چارچوب عمومی شکلدهنده از پارامترها باشد، وجود ندارد و یا حداقل بهطور روشن مشخص نشده است.
خلاصه ماشینی:
بازبینی ادبیات تحقیقات آموزش حسابداری بین سالهای 1997-2005 نشان میدهد که چارچوب تحقیقات آموزش حسابداری به عناوین زیر تغییر یافته است: 1-ارزیابی2-فهرست دروس و آموزش3-تکنولوژی آموزشی4-اساتید5-دانشجویان به طورکلی نتایج تحقیق حاکی از آن است،تعریفی که عناصر پژوهشهای مربوط به آموزش حسابداری را شالوده داده و یا حتی یک چارچوب عمومی شکلدهنده از پارامترها باشد، وجود ندارد و یا حداقل بهطور روشن مشخص نشده است.
به عبارت دیگر این مطالعه میتواند به محققان کمک کند تا تحقیقات آموزش حسابداری را طراحی و هدایت کرده و به اهداف زیر دست یابند: 1-پرداختن به مسائل چالشی و حساس در آموزش حسابداری 2-ایجاد ارتباط منطقی بین تحقیقات آموزش حسابداری در سالهای قبل و تحقیقات فعلی آموزش حسابداری 3-ایجاد چارچوبی مشخص برای تحقیقات آموزش حسابداری طبقهبندیهای اساسی این چارچوب بر حسب روابط اساسی بین چهار بخش دانشجویان-اعضای هیات علمی تشکیلات اداری و بخشهای دانشگاه و فرآیند آموزش طراحی شده است.
4-تدریس اساتید: در مطالعات سنترا خصوصیات مطلوب برای تدریس اساتید شامل موارد زیر است:(سنترا،1977) 1-مهارتهای ارتباطی 2-نگرش مساعد نسبت به دانشجویان 3-دانش در زمینه موضوع درس 4-سازماندهی مناسب مطالب درسی 5-علاقهمندی به موضوع درس 6-رعایت انصاف و عدالت در آزمون و نمرات 7-قابلیت انعطاف 8-تشویق اساتید به تفکر قدرت بیان خوب 5-ارتقاء و تحولات اساتید: ارتقای اساتید که معمولا در آموزش بحث میشود و بخش مجزای ادبیات آموزشی را دربرمیگیرد که آنها عبارتند از 1-بخش هنجاری(دستوری)7:ابزارهای تجویزی برای دستیابی به اهداف سازمانی از طریق تشویق و ترغیب اساتید در جهت بهرهوری میباشند.
ارتباط بین عناصر این مدل به این صورت است که دانشجویان و اساتید به عنوان ورودی مدل بوده که در بخش پردازش که شمامل فرایند آموزش و ساختار تشکیلات اداری و دانشگاهی میباشد،تحت تاثیر واقع شده و نهایتا به نتایج اجتماعی و فردی و سازمانی منجر میشود.