خلاصه ماشینی:
"چرا چنین است؟آیا جامعه دانشجوئی از وضع خدمات کتابخانهها واقعا ناراضی است؟یا اینکه ما کتابداران تحت تأثیر افکار خود این نارضایت درونی را برای جامعه دانشجویان تجسم کردهایم؟آیا کلام افراد را در مورد مسأله مطالعه به عنوان عمل آنها دانستهایم؟بسیار دیده شده است که دانشجوئی سخت از نبودن کتابی انتقاد کرده است ولی پس از بدست آوردنش هرگز آنرا نخوانده است.
از این گفته چنین نتیجه میگیریم که: انگیزه انگیزههای مطالعاتی جوانان در سنین مختلف و با در نظر گرفتن محیطهای زیستی قابل بررسی و مطالعه است و فی المثل میتوان به انگیزههای زیر اشاره کرد:گذاران اوقات فراغت،کشف اطلاعات نو و دقیق علمی،کنجکاوی معنوی و دینی،ارتقاء اجتماعی،بهبود وضع مادی و غیره.
برای نیل به مقصود چند راهحل به نظر میرسد که ناگزیر هستم فهرستوار از آنها یاد کنم: آنچه دانشگاهها میتواند انجام دهند 1-روسای دانشگاهها در سراسر ایران به امر برنامهریزی ملی برای خدمات کتابخانه توجه نمایند و بکوشند تا این طرح هرچه زودتر اجرا گردد تا بتوان مسائلی را که قبلا بدان اشاره شد به نحو صحیحتری حل نمود.
3-مسؤلان دانشگاهها باید به جدا بودن امور فنی و خدمات آموزشی و اجتماعی کتابخانهها توجه نمایند و اهمیت و اشکالات این امر بطور صحیح براساس تحقیقاتی با شرکت جامعهشناسان و متخصصان تعلیم و تربیت و کتابداران مورد مطالعه قرار بگیرد.
بهرحال مراد این است که اگر نیازهای کتابخانههای دانشگاهی مشخص گردد برنامه صحیح انتخاب و تربیت نیروی انسانی میتواند بدون شک در برآوردن این نیازها و رفع اشکالات مفید باشد."