چکیده:
در سه دهه اخیر بحث از روشها و رویکردها در مطالعات اسلامی، در پی طرح این مباحث درمطالعات تاریخ ادیان در محافل دین شناسی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در مطالعه اسلام، دو رویکرد اساسی رامی توان سراغ گرفت: رویکرد الهیاتی و رویکرد تاریخی. در این مقاله کوشیده ایم به کار گیری این رویکردها را در دو اثر مهم باموضوع گزارش قرآنی از عیسی علیه السلام (با نظر به تصویرکلی مسیحیت و مسیحیان در قرآن) بررسی کنیم. در اهمیت این موضوع باید گفت این گزارش از سویی، مبنا و هسته شناخت مسلمانان از مسیحیت و مسیحیان است و از سوی دیگر، از همان نخستین مواجهه مسیحیان و عالمان مسیحی در سده های نخست هجری تاکنون این موضوع قرآنی از جمله مهمترین و در عین حال مناقشه آمیزترین مباحث به شمار می آید.در تبیین رویکردهاومسائل روش شناسی، آثار دو محقق تاثیرگذار در این حوزه، یعنی ریچارد بل و جفری پاریندر ،بررسی شده و به مقایسه پیش فرضها،مبانی روشی و نتایج حاصل از این پژوهشها پرداخته شده است.همچنین با مشخص کردن سنت تحقیقی هر یک از این دو پژوهش، و طرح نکات اصلی و مفاهیم اساسی مورد نظر آنها ،بیشتر بر جایگاه و کارکرد خاص متن مقدس در مواجهه با این سنتهای تحقیقی تاکید شده است.
خلاصه ماشینی:
"بررسی دو رویکرد اساسی در حوزه مطالعات اسلامی درباره گزارش قرآنی از عیسی (ع) لیلا هوشنگی<FootNote No="220" Text=" استادیار دانشگاه الزهرا"/> چکیده در سه دهة اخیر بحث از روشها و رویکردها در مطالعات اسلامی، در پی طرح این مباحث درمطالعات تاریخ ادیان در محافل دینشناسی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
<EndNote No="3" Text=" به نظرفضلالرحمان (متوفی 1988 میلادی)، از اندیشمندان و صاحبنظران مسلمان اهل پاکستان، در مطالعات اسلامی مشکل اصلی به تفکیک رهیافت درون دینی و بیرون دینی و معمای آن باز میگردد و این خود ناظر به پیچیدگی و ابهام موجود در مطالعه تاریخی ـ مقایسهای است (نک: Fazlur Rahman, &amp;quot;Approaches to Islam in Religious Studies Review Essay&amp;quot; , in ibid, p.
همچنین طریف الخالدی تاکید دارد گزارش قرآنی با گزارش اناجیل، قانونی یا قانون ثانوی، مشابهت ندارد زیرا این تصویر قرآنی درصدد تحقق رسالت خاص قرآن است و مبنا درک مسلمانان از این متن مقدس است (نک: طریف الخالدی، الانجیل بروایه المسلمین، دارالنهار، بیروت، 2003، ص 3-7 پیش از این، اثر مذکور با این مشخصات چاپ شده است:Tarif Khalidi, The Muslim Jesus, Sayings &amp;amp; stories in Islamic Literature, Harvard university press, Cambridge, London, 2001 (first ed.
بهر روی، این مکتب دو روش فقهاللغه و تاریخ را در مقام روشهای سنتی سخت مورد مناقشه قرار داده است مسلما نقدی که از این دیدگاه بر روشهای مذکور مطرح میشود، مستلزم آگاهی از مبانی روشی جدیدی است که خود عرضه کردهاند و این مستلزم بحثی است مستقل (برای آگاهی بیشتر نک: اندرو ریپین، «تحلیل ادبی قرآن، تفسیر و سیره: نگاهی به روششناسی جان ونزوبرو»، ترجمه مرتضی کریمینیا، (بولتن مرجع (6) مطالعات قرآنی در غرب، الهدی، تهران، 1380، ص 129-151؛ فایرستون، ص 17-22)."