خلاصه ماشینی:
"روی سخن در اینجا،نه این موضوع،بلکه طرح این نکته است که آیا به همان اندازهای که به محتوای درس تاریخ اهمیت داده میشود،به شیوه ارائهء آن در مدارس توجه میگردد؟میدانیم که تاکنون نگارش کتاب تاریخ در مقطع یاد شده،به چندین هیأت سفارش داده شده،و با چاپ نسخههای آزمایشی،آنها را در معرض نقادی آگاهان قرار دادهاند.
آیا با همین توان و مرتبه از توجه،به چگونگی تدریس آن برای دانشآموزان تمایل نشان داده شده است؟بهنظر میرسد پاسخ این پرسش منفی باشد،چرا که ریشه هریک از این دو مقوله(محتوای درس و ارائه درس)در زمینههای مختلف قرار دارد.
آیا این تقسیمبندی عرفی درست است؟آیا روشهای جاری برای ارائه درس تاریخ(حفظ کنید تا نمره بگیرید)کمکی به تعمق آن در وجود دانشآموز میکند؟آیا سنجشی از اقبال دانشآموزان از درس تاریخ صورت گرفته است؟آیا درست است که تاریخ یکی از دروس گوشت تلخ نظام آموزشی ما است؟پاسخ این سئوالات هرچه باشد،یک چیز مسلم است؛اینکه ماده درسی تاریخ در مدارس از منزلت حقیقی خود برخوردار نیست."