چکیده:
در مقاله حاضر وضعیت و جایگاه دو شرکت نفتی بین المللی و در تراز جهانی(بیپی و شل)بررسی و تحلیل میشود که در رتبه دوم و سوم شرکتهای برتر جهان قرار دارند.تأکید عمده بر روی محورهایی چون زمینههای شکلگیری و بسط فعالیت و جهانی شدن،استراتژی،مدیریت و رهبری،وضعیت کارکنان و منابع انسانی،آموزش و توسعه منابع انسانی،ارتباطات و فرایندهای برجسته و منحصربفرد است؛که نتایج حاکی از برتری شرکت شل است.
این مقاله در دو بخش منتشر میشود.در بخش اول به بررسی شرکت بیپی پرداخته و در بخش دوم،شرکت بین المللی شل بررسی میشود.
خلاصه ماشینی:
"این بررسی با مقایسه دو شرکت و البته تأکید بیشتر بر شناسایی و طرح زوایای برجسته و موفق فعالیت شرکتهای بیپی و شل درصدد است تا سهمی را در ارایه شاخصها و نمونههای برجسته در جهت پیشبرد عملکرد صنعت نفت داشته باشد تا این شرکت بتواند جایگاه مطلوب،موفق و برجسته خود را در سطح جهانی بدست آورد.
این شرکت با تجدید ساختار و فرهنگ از (به تصویر صفحه مراجعه شود) دهه 1980(و بعدها در دهه 1990 توسط سر جان بران-رییس هیات مدیره-)از یک شرکت قدیمی به یک شرکت بین المللی تبدیل شد و اینک در 70 کشور جهان فعالیت دارد و سال 2006 دومین شرکت بزرگ جهان از لحاظ عملکرد شد.
این دوره اینک به یک برنامه بین المللی تبدیل شده و در مناطق مختلف عملیاتی BP به ویژه واحد اکتشاف(پایانهها،خطوط لوله و واحد BP در آنگولا)و چندین منطقه دیگر مورد استفاده قرار میگیرد تا افراد را برای کار در فلات قاره آنگولا آماده کند.
28000 کیلومتر خط لوله و 24500 حلقه چاه تولیدی معرف وسعت منطقه عملیاتی BP است و تاکنون این شرکت 7/4 میلیارد دلار سرمایهگذاری کرده و برای توسعه اکتشاف و بهرهبرداری تصمیم دارد در دهه آتی 15 میلیارد دیگر هم سرمایهگذاری کند،تیم تکنولوژی BP در این شرکت از 90 عضو شرقی و غربی تشکیل شده که در 7 کارگروه تخصصی مثل حفاری،ارزیابی چاه،تزریق آب،پمپهای چاه و مدیریت یکپارچه فعالیت میکنند و نیز به شبکه دانشمندان BP در نقاط دیگر برای حل مشکلات حفاری و بهرهبرداری وصل هستند."