چکیده:
این مقاله، ضمن گزارش مختصر نتایج یک تحقیق، فرایند اندوه را از یک دیدگاه
تکاملی مطرح میسازد. یافتههای تحقیق حاکی از مواردی است که به افراد در سازش با
فقدان یک عزیز کمک کرده است.آشنایی با ضرورت اندوه مشورتی، تغییرات رفتاری ناشی از
تجربه اندوه، تشخیص افتراقی اندوه و افسردگی، متغیرهای اندوه، لزوم سوگواری و نقش
آن در رشد شخصی، اهداف اندوه مشورتی و اصول و رویههای مشاوره در اندوه درمانی از
دیگر اهداف این مقاله است.الا یا ایها الساقی ادر کاسا و ناولهاکه عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها
خلاصه ماشینی:
"دامه سنی افراد متوفی[به تصویر صفحه مراجعه شود]آنچه افراد را در کنار آمدن با اندوهشان یاری داده به ترتیب موارد زیر است:-مقام والای شهادت، بزرگ بودن هدف، پاداش شهادت(محشور شدن با شهدای کربلا)-ایمان به خدا و رد امانت، راضی به رضای خدا بودن(به خصوص در مورد والدین فرزند از دست داده)-اعتقاد به معاد و اتحاد مجدد با متوفی-مسئولیت داشتن در قبال بازماندگان دیگر-اشتغال به کار یا تحصیل-تنها نبودن در مصیبت و دیدن داغداران مشابه-عامل زمان-ازدواج مجدد(در مورد بیوههای جوان چه زن و چه مرد)-وصیتنامهها، سفارشها و اندرزهای متوفی-مشاهده پایداری و تحمل دیگرانیافتههای فوق از این نظر حایز اهمیت است که میتواند به مشاوران در یاری دادن به کسانی که نتوانستهاند بر اندوه خود فایق شوند و دوباره به زندگی متعادل قبلی بازگردند، کمک کند.
این احساس یک (*)بیمناسبت نیست که اشاره شود در قرآن کریم چندین مورد اندوه توصیف شده است:از جمله اندوه مادر حضرت موسی(ع) در به رودخانه افکندن فرزندش، اندوه حضرت یعقوب(ع)در فقدان فرزندش حضرت یوسف(ع)، اندوه مومنانی که به علت فقر نتوانستند همراه پیامبر(ص)برای جهاد از مدینه بیرون روند، اندوه و اضطراب ابوبکر هنگامی که همراه پیامبر(ص)در غار بود و کفار برای کشتن آن حضرت در تعقیب آنها بودند و اندوه خود رسول اکرم از سخن یاوه، نادانی، عدم درک و کفر دیگران.
دختر جوانی که در سازگاری با مرگ پدرش مشکل داشت وقتی به سوی تکلیف چهارم حرکت کرد از دانشکده یادداشتی برای مادرش نوشت که روشنگر تقلای بسیاری از مردم جهت کنارهگیری عاطفی و سرمایهگذاری دوباره آن است:«افراد دیگری هم هستند که دوستشان بداریم و به آنها عشق بورزیم؛و این بدین معنی نیست که من پدرم را کمتر دوست دارم."