چکیده:
در این پژوهش اثر خلق و حالت عاطفی بر حافظه در نقطه یادآوری اطلاعات از طریق یک
طرح القای آزمایشی خلق مورد بررسی قرار گرفته است.فرض کلی بر این بود که افراد مورد
آزمایش، اطلاعات هماهنگ با خلق را بیشتر از اطلاعات ناهماهنگ با آن یادآوری خواهند
نمود.برای آزمون فرضیه فوق 45 نفر آزمودنی بهنجار از میان دانشجویان انتخاب شدند و
به قرعه در یکی از سه گروه آزمایشی(یک گروه تنبیه، یک گروه تقویت و یک گروه
کنترل)قرار گرفتند.سپس آزمایشهای لازم به عمل آمد، نتایج بدست آمده در حالت کلی،
فرضیهها را تایید نمودند.تلویحات نظری و عملی نتایج به تفصیل در بخش آخر مورد بحث
قرار گرفتهاند.
خلاصه ماشینی:
"چکیده: در این پژوهش اثر خلق و حالت عاطفی بر حافظه در نقطه یادآوری اطلاعات از طریق یک طرح القای آزمایشی خلق مورد بررسی قرار گرفته است.
در چهار چوب مفهوم نظری هماهنگی خلقی فرضیههای زیر مورد بررسی قرار گرفته است: فرضیه اول:افرادی که در موقعیت آزمایشی خلق افسرده(گروه تنبیه)قرار گرفتهاند نسبت به دو گروه دیگر اطلاعات ناخوشایند عاطفی را بیشتر یادآوری مینمایند.
شیوهی آزمایش طوری طراحی شده بود که آزمایشگر موافق طرح پژوهش و متناسب با وضعیت گروهها به آزمودنیهای گروه خلق افسرده(گروه تنبیه)در اکثریت موارد(70%) فیدبکهای منفی و به افراد گروه خلق شاد(گروه تشویق)به همین میزان فیدبکهای مثبت ارائه میکرد.
جدول 3-تحلیل واریانس نمرههای گروهها در یادآوری واژههای منفی عاطفی [به تصویر صفحه مراجعه شود] آزمون فرضیه اول تحقیق:فرضیه اول تحقیق بیان میکرد که افراد گروه خلق افسرده(تنبیه)در مقایسه با دو گروه دیگر واژههای منفی عاطفی را بیشتر یادآوری مینمایند.
جدول 5-تحلیل واریانس نمرههای گروهها در یادآوری واژههای مثبت عاطفی [به تصویر صفحه مراجعه شود] آزمون فرضیه دوم تحقیق:فرضیه دوم تحقیق بیان میکرد که افراد گروه خلق شاد(تشویق)در مقایسه با دو گروه دیگر واژههای مثبت عاطفی را بیشتر یادآوری میکنند.
همان طوری که در بخش نتایج مشاهده شد، فرضیهی اول این تحقیق مبنی بر یادآوری بیشتر مواد منفی عاطفی در گروه خلق افسرده(تنبیه)در مقایسه با دو گروه دیگر، با ضریب اطمینان بالایی تایید شد، نتایج این پژوهش با توجه به این که به طور دقیق تاثیر خلق را در مرحلهی یادآوری-و نه در مرحلهی رمز گردانی-مورد بررسی قرار داده است تاییدی بر نظریهی یادآوری هماهنگ با خلق میباشد."