خلاصه ماشینی:
"او در «معراج نامه» خود درباره امام علی گوید: برای همین بود که شریفترین انسان و عزیزترین انبیاء خاتم رسل علیهمالسلام، با مرکز دایره حکمت و فلک حقیقت و خزانه علم و عقل، امیرالموءمنین علیهالسلام گفت، یا علی اذا رایت الناس مقربون الی خالقهم بانواع البر، تقرب الیه بانواع العقل تسبقهم و این چنین خطاب جز با چنو بزرگی راست نیامدی که اندر میان خلق همچنان معقول بود اندرمیان محسوس، گفت، ای علی چون مردمان اندر کثرت عبادت رنج بردند تو اندر ادراک معقول رنج بر تا برهمه سبقتگیری، لاجرم چون به دیده بصیرت عقلی مدرک اسرار گشت، همه حقایق را اندر یافت و معقول را اندر یافت و برای آن بود که گفت، لوکشف الغطاما از ددت یقینا و هیچ دولتی آدمی را بهتر از دریافت معقول نیست، و این دو رباعی در نعت آن حضرت از وست: تاباده عشق در قدح ریختهاند و ندر پی عشق عاشق انگیختهاند باجان و روان بوعلی مهرعلی چون شیر و شکر بهم درآمیختهاند ء ء ء برصفحه چهرهها خط لم یزلی معکوس نوشته است نام دو علی یک لاز و دوعین با دویای معکوس ازحاجب و عین وانف با خط جلی نکتهای که در این مقام جای دارد که مورد توجه و تأمل قرار گیرد، معضل و مشکلی است که از دیرباز تا هم اکنون گریبانگیر انسان بوده و بر جامعه بشریت حاکم است و موجب حوادث ناگوار و ضایعات بیشمار، و آن داوری و حکم صادر کردن متحجران تنگ مشرب و جاهلان عاری از عقل است درباره بزرگان و دانشوران."