چکیده:
برای جذب داوطلبان در سازمان های ورزشی، شناخت انگیزه هایی که مشارکت آنها را تسهیل می کند الزامی است. بنابراین، هدف از این مطالعه عبارت است از بررسی انگیزه های داوطلبی در ورزش. روش تحقیق توصیفی و از نوع هم بستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر دانشجویان داوطلب درانجمن های ورزشی دانشگاه های ایران بودند که بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی، تعداد 360 نفر از 20 دانشگاه کشور نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته ای بود که روایی صوری و محتوایی آن را گروهی از اساتید صاحب نظر دانشگاه تایید کردند. برای محاسبه پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ استفاده شد (a=0.91). برای تجزیه و تحلیل داده ها، روش تحلیل عاملی با چرخش واریماکس به کار رفت. بر اساس تحلیل عاملی 39 متغیر در هفت گروه شغلی، مادی، خودگرایی، هدف مند، اجتماعی، حمایتی، و تعهد قرار گرفتند. در مقیاس پنج ارزشی لیکرت، میزان اهمیت متغیرها از دیدگاه آزمودنی ها بررسی شد. بر این اساس «تجارت داوطلبی به عنوان یک سابقه کاری خوب برایم محسوب می شود.» با میانگین 4.17±0.76 با اهمیت ترین آیتم و «داوطلب شدن و ارایه خدمات در انجمن های ورزشی باعث کسب اعتبار می گردد.» با میانگین 2.33±1.14 کم اهمیت ترین متغیر انتخاب شد. بنابراین، سازمان ها می بایست در هنگام جذب و گزینش داوطلبان به این انگیزه ها توجه نمایند. در پایان نیز پیشنهادهایی به مدیران ورزشی مطرح شده است.
خلاصه ماشینی:
">بررسی انگیزههای داوطلبی در ورزش رضا اندام؛دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان* دکتر مهرعلی همتی نژاد؛استادیار دانشگاه گیلان دکتر مهرزاد حمیدی؛استادیار دانشگاه تهران دکتر رحیم رمضانی نژاد؛استادیار دانشگاه گیلان دکتر انوشیروان کاظم نژاد؛استاد دانشگاه تربیت مدرس چکیده: برای جذب داوطلبان در سازمانهای ورزشی،شناخت انگیزههایی که مشارکت آنها را تسهیل میکند الزامی است.
برای این منظور محققان ضمن بررسی کتب دانشگاهی و نیز مقالات متعدد علمی و مصاحبه با اساتید مدیریت ورزشی،صاحبنظران،و دانشجویان داوطلب در انجمنهای ورزشی،فهرستی از مهمترین متغیرهای مرتبط با موضوع و مسائل انگیزشی داوطلبی در ورزش را تهیه کردند که به لحاظ مستندات علمی معتبر و از نظر تعداد بیشترین تکرار و تأکید را در مقالات داشته است.
پیدایش عوامل هفتگانه در این تحقیق با ابعاد ارائه شده توسط برخی محققان همسو بود(36،35،19،18،12،10)و با نتایج مدل تکبعدی کنان و گلدبرگ-گلن(1991)مغایر است؛البته آنها از پرسشنامهای با تعداد متغیر کمتر(28 گویه)استفاده کرده بودند.
با توجه به اینکه 47% داوطلبان این تحقیق را دانشجویان رشتة تربیتبدنی تشکیل میدادند و این فعالیتها ارتباط زیادی با مسیر شغلی آیندة آنان داشت،از این رو داوطلبی فرصت مناسبی بود تا این افراد تواناییهای خود را بشناسند و با تجربه کردن مشاغل مورد علاقه،راه آسانتری را برای دستیابی به کار درآمدزا پیدا کنند.
H ,nuhC " napaJ aeroK puC dlroW AFIF 2002 eht ni noitcafsitas dna noitavitom sreetnulov fo yduts A " .
noitacude fo egelloC ytisrevinU etats adirolF ehT ,yhposolihP fo rotcoD fo eerged eht rof stnemeriuqer eht fo tnemllifluf laitrap ni noitacudE lacisyhP dna ,tnemeganaM noitaerceR ,tnemeganaM tropS fo tnemtrapeD eht ot dettimbus noitatressiD A."