چکیده:
تاریخ دریافت 1385/4/7-تاریخ تایید 1387/9/4 بهمنظور بررسی رابطهء الگوهای فرزندپروری با سلامت روانی و موفقیت تحصیلی فرزندان،یک نمونه 400 نفری از دانشآموزان سال سوم راهنمایی منطقهء چهار،شامل 200 دختر و 200 پسر که بهطور تصادفی انتخاب شده بودند،به پرسشنامهء 28 سوالی سلامت روانیگلد برگ همراه با پرسشنامهء اطلاعات شخصی پاسخ دادند.پدر 400 تن از این دانشآموزان نیز به پرسشنامهء الگوهای فرزندپروری بامریند پاسخ دادند.موفقیت تحصیلی در این پژوهش،میانگین معدل نیمسال قبلی فرزندان بود. متغیر مستقل اصلی الگوهای فرزندپروری والدین و متغیرهای وابسته سلامت روانی و موفقیت تحصیلی فرزندان دختر و پسر بودند.نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که سلامت روانی موفقیت تحصیلی فرزندان با الگوهای فرزندپروری قاطع و اطمینانبخش،بیش از سلامت روانی و موفقیت تحصیلی فرزندان با الگوهای فرزندپروری استبدادی و سهلگیر است.بهعلاوه،سلامت روانی و موفقیت تحصیلی فرزندان با تحصیلات پدر،رابطهء مثبت و معنیدار داشت.که نتایج نشان میدهد،افزایش اطلاعات پدران باعث آگاهی آنها نسبت به سبک تربیت در مورد فرزندانشان شده و این موضوع منجر به درپیش گرفتن سبک تربیتی بهتر در آنها میگردد.
خلاصه ماشینی:
"دکتر علی اصغر احمدی استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران چکیده تاریخ دریافت 1385/4/7-تاریخ تایید 1387/9/4 به منظور بررسی رابطۀ الگوهای فرزندپروری با سلامت روانی و موفقیت تحصیلی فرزندان،یک نمونه 400 نفری از دانشآموزان سال سوم راهنمایی منطقۀ چهار،شامل 200 دختر و 200 پسر که بهطور تصادفی انتخاب شده بودند،به پرسشنامۀ 28 سوالی سلامت روانیگلد برگ همراه با پرسشنامۀ اطلاعات شخصی پاسخ داند.
الگوی تربیتی قاطع و اطمینانبخش والدین مقتدر درخواستهای معقولی از فرزندان خود دارند و این درخواستها را با تعیین محدودیتها و اصرار بر اینکه کودک باید از آنها تبعیت کند به اجرا میگذارند.
تحلیل واریانس برای مقایسه میانگین سلامت روانی فرزندان،با الگوهای فرزند پروری (به تصویر صفحه مراجعه شود) جهت بررسی این سوال که آیا میزان موفقیت تحصیلی فرزندانی با سبکهای مختلف تربیتی پرورش یافتهاند متفاوت است،از روش و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد.
بحث در مورد یافتهها این نتایج نشان میدهد که سلامت روانی و موفقیت تحصیلی فرزندان پدران با الگوهای فرزندپروری قاطع و اطمینانبخش،بیش از سلامت روانی و موفقیت تحصیلی فرزندان والدین با الگوهای فرزندپروری استبدادی و سهلگیر است.
نتیجۀ این پژوهش،مبنی بر اینکه موفقیت تحصیلی فرزندان والدین با الگوهای فرزندپروری استبدادی و سهلگیر است،با نتایج جمشیدی(1375)نیز هماهنگ است.
با این توصیف،اگرچه هیچ پژوهشی مشابه این پژوهش،بهطور مستقیم به بررسی رابطۀ سبک فرزندپروری پدران و سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی فرزندان نپرداخته اما نتایج به دست آمده،ضمن آنکه با اغلب تحقیقات انجام شده در این حوزه هماهنگ است،نتایج نشان میدهد که نقش پدران در تامین سلامت روانی پیشرفت تحصیلی فرزندان بسیار فراتر از چیزی است که برآورد میشد."