چکیده:
پژوهش حاضر،به منظور بررسی تاثیر آموزش راهبردهای شناختی-رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان در دانشآموزان دختر پایه سوم دبیرستانی در رشته ریاضی انجام گردیده است.بدینمنظور،هفتاد و دو نفر از دانشآموزان دختر پایه سوم رشته ریاضی در دورهء دبیرستان از منطقه شش آموزش و پرورش شهر تهران،به وسیله نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند.روش پژوهش،آزمایشی و بر اساس طرح پیشآزمون- پسآزمون،با گروه کنترل و انتساب تصادفی بود.یک هفته قبل از امتحانات نوبت اول،مقیاس اضطراب امتحان (ساراسون،1978)،به عنوان پیشآزمون توسط دانشآموزان مورد مطالعه تکمیل گردید.پس از تشکیل دو گروه سی و شش نفری،به عنوان گروههای آزمایشی و کنترل،برنامه آموزش راهبردهای شناختی-رفتاری جهت کاهش اضطراب امتحان،به مدت شش جلسه در مورد گروه آزمایشی به اجرا درآمد.سپس یک هفته قبل از امتحانات نوبت دوم،بار دیگر مقیاس اضطراب امتحان دو مرحلهء پس آزمون توسط آزمودنیها در هر دو گروه تکمیل گردید.تحلیل دادههای به دست آمده،با توجه به ماهیت اندازهگیری گروهها در دو مرحله پیش و پس آزمون،با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر صورت گرفت.نتایج،حاکی از کاهش معنادار اضطراب امتحان در گروه آزمایشی بود.
خلاصه ماشینی:
"Dodeen روش پژوهش جامعهء آماری،نمونه و روش نمونهگیری پژوهش حاضر،به منظور بررسی تاثیر آموزش راهبردهای شناختی-رفتاری در جهت کاهش اضطراب امتحان با طرح آزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و آزمایشی و انتساب تصادفی اجرا گردید(سرمد،بازرگان و حجازی،9731؛دلاور، 4731).
برنامهء آموزش راهبردهای شناختی-رفتاری و شیوهء اجرا پس از اجرای مقیاس اضطراب امتحان که یک هفته قبل از امتحانات نوبت اول صورت گرفت و در واقع،مرحله پیشآزمون در این پژوهش محسوب میشود، دانشآموزانی که نمرهء اضطراب امتحان بالایی(بین دوازده تا سی و هفت)را کسب کرده بودند،به عنوان گروه نمونه انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند.
مقایسه میانگین نمرههای اضطراب امتحان در دو گروه آزمایشی و کنترل پیشآزمون و پسآزمون میانگینهای گروههای مورد مطالعه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون،با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تحلیل بیشتر قرار گرفت که نتایج آن در جدول زیر ارایه شده است.
بحث و نتیجهگیری بررسی دقیق نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر و مشاهدهء تفاوت معنادار در کاهش میزان اضطراب امتحان دانشآموزان گروه آزمایشی،نسبت به گروه کنترل پس از آموزش راهبردهای شناختی-رفتاری،به عنوان یک برنامهء مداخلهای،نشانگر این است که این راهبردها بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دختر پایه سوم رشته ریاضی موثر بوده و فرضیه مورد نظر تایید شده و سودمندی خود را در دستیابی به هدفهای تعیین شده نشان میدهد.
اکنون ضروت دارد این موضوع بیشتر مورد بحث قرار گیرد که چرا آموزش راهبردهای شناختی-رفتاری موجب کاهش اضطراب امتحان شده است؟یافتههای به دست آمده نشان میدهد که با اجرای شش جلسهء آموزشی،سطح آگاهی دانشآموزان نسبت به اضطراب خود بالا رفته است."