چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه باورهای معرفت شناختی و اضطراب رایانه، با توجه به نقش واسطه ای اهداف پیشرفت و ارایه مدل اضطراب رایانه، بر اساس روش تحلیل مسیر است. برای این منظور، 375 دانشجوی کارشناسی دانشگاه تهران (218 دختر و 157 پسر)، به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب و به پرسشنامه ای متشکل از مقیاس های اضطراب رایانه، اهداف پیشرفت و باورهای معرفت شناختی پاسخ دادند. نتایج پژوهش، به طور کلی نشان داد که رابطه باورهای معرفت شناختی و اضطراب رایانه، مورد تاثیر اهداف پیشرفت است، به طوری که توانایی ثابت از طریق اهداف تبحری، دانش قطعی از طریق اهداف تبحری و اجتناب- عملکرد و یادگیری سریع، به واسطه اهداف اجتناب- عملکرد بر اضطراب رایانه، اثر غیرمستقیم دارد.
خلاصه ماشینی:
"مجله روانشناسی و علوم تربیتی Journal of Psychology & Education سال سی و نهم،شماره 2 Vol. 39,No. 2,2009 1388،ص 101-121 PP.
با توجه به آنچه گفته شد،هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای اهداف پیشرفت،در رابطه بین باورهای معرفتشناختی و اضطراب رایانه در چارچوب یک مدل علی است.
جدول 3:ماتریس همبستگی و میانگین و انحراف معیار متغییرهای پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) *P<0/05 **P<0/01 N 375 با توجه به همبستگیهای ارایه شده در جدول 3،در مییابیم که از میان متغیرهای پژوهش،به ترتیب متغیرهای اهداف اجتناب-عملکرد،اهداف تبحری،دانش قطعی، توانایی ثابت،یادگیری سریع،اهداف رویکرد-عملکرد و دانش ساده،بالاترین تا پایینترین ضریب همبستگی را با اضطراب رایانه دارا هستند.
با توجه به اینکه هدف پژوهش حاضر،بررسی نقش واسطهای اهداف پیشرفت در میان باورهای معرفتشناختی و اضطراب رایانه به روش تحلیل مسیر است،در جدول 4 ضرایب اثر مستقیم،غیر مستقیم و کل متغیرهای پژوهش همراه با سطح معنیداری آنها آورده شده است.
برای رسیدن به این هدف،با توجه به رویکرد شناختی-اجتماعی دوئک و پیشینه نظری و تجربی،مدلی مفهومی پیشنهاد و با استفاده از روش تحلیل مسیر مورد آزمون قرار گرفت،نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مدل پیشنهادی،با دادههای این تحقیق برازش نسبتا خوبی دارد و توانسته است 40 درصداز واریانس اضطراب رایانه را تبیین کند.
The relationship of epistemological beliefs,implicit theories of intelligence,and self-regulated learning among Norwegian postsecondary students."