خلاصه ماشینی:
"(اما در زمینهء لحظههای درس ادبیات موسم و فصل رشد من لحظههای کلاسهای خوب آقای دکتر اسدی لاری بود و آقای جوان)که برای درس و کار و راه و هدف و دانشآموز عزت و حرمت قائل بودند.
معلم ادبیات باید که عملی و هدفی و کلام و بیان و راه و حرکتی سازنده و مؤثر داشته باشد تا در مجموع حرمت و ارزش کلاس و درس را موجب شود اما مشروط که نکته سوم روشن و آشکار شود و جنبهء عملی پیدا کند.
اما برادرم،جای دریغ است(در من هنوز هم خلق و خوی بندری و جنوبی باقی مانده)من سربلندی اسلام و سرفرازی مسلمان را دوست دارم،من به هنر و ادبیات ایران میبالم و مینازم(و خود بیهنرم،دریغ)آقای دکتر شما را بخدا،همت و حرکت، جنابعالی،برادرمان آقای اکرمی،یکی از معاونین محترم ایشان آقای دکتر اسدی که این مرد محترم با ما بچههای آبادان خوندل خوردهاند و خیلی معلماند،بلی به اتفاق استادان خوب و دلسوخته و عاشق وضع ادبیات و رشته فرهنگ و ادب را سروسامان دهید، با روی باز از صاحبان اندیشه مدد جویید.
نکتهء هفتم،این درد است که برادر مسئولی در جایی گفته بود:دبیر ادبیات که نیاز به تشویق ندارد یعنی کار او قابل تشویق نیست این مسئول محترم که ریاست فرهنگ نقطهای را دارد مگر غافل است که کتاب«سرنی»برای دکتر زرینکوب تشویق را ارمغان میآورد و همچنین برای آقای«مردانی»«خوننامهء خاک».
بازگردم به نکتهء سوم،روشن بودن هدف برای دانشآموز برای دانشآموزی که به سوی رشته فرهنگ و ادب راه جسته و گمان نکنم پر گشوده بل خزیده و به زور و اجبار هم خزیده،اصل سخن من که به یاری خدا بیاثر هم نخواهد بود همین نکتهء سوم است."