خلاصه ماشینی:
"ظاهرا سنای غزنوی پیش از دیگر شاعران به این موضوع پرداخته است: با تن من کرد نور عارضت آنچه با تار قصب مهتاب کرد (سنایی،دیوان،ص 948) نزد خورشید فضل گردونی پیش مهتاب طبع کتانی (همان،ص 076) روی تو مهتاب شد تار قصب شد تنم آفت تار قصب هست ز مهتاب تو (همان،ص 299) همرهان با سرخ رویی چون به پیش ماه سیب ماه به زیر خاک چون در پیش مه کتان شویم (همان،ص 814) تو پیش خویشتن خود را چو کتان نیست کن زیرا ترا برچرخ ماهی به که در بازار کتانی (همان،ص 686) مضمون بیت مذکور از ناصر خسرو،در شعر فرخی سیستانی چنین آمده است: ز کین او دل دشمن چنان شود که شود ز نور ماه درخشنده جامهی کتان (فرخی سیستانی،دیوان،ص 452) خاقانی شروانی در قصیدهیی در مدح مظفر قزل ارسلان بن ایلدگز،گفته است: از ماه درفش تو مه چرخ سوزان چو ز مه کتان بینم (خاقانی شروانی،دیوان،ص 172) مولانا جلال الدین محمد بلخی در غزلیات شمس گوید: گر قصب و را نپیچم دل خود در غم تو/ چون قصب پیچ مرا هالک مهتاب کنی (گزیدهی غزلیات شمس،ص 645) سعدی،قصهی ماه و کتان را در غزلیات خویش،چنین بیان کرده است: گر در نظرت بسوخت سعدی مه را چه غم از هلاک کتان (سعدی غزلیات،ص 163) اگر چراغ بمیرد صبا چه غم دارد و گز بریزد کتان چه غم خورد مهتاب (همان،ص 22) در شعر معاصر هم،مضمون ماه و کتان نقل شده است،میرزا حبیب خراسانی گفته است: به گردن مه گردن در افکنی زنجیر چه رای حزم تو باشد ز رشتهی کتان (میرزا حبیب،دیوان،ص 992)"