خلاصه ماشینی:
"ارایهی بیسابقه تعدادی ساز"ابداعی"،توسط استاد بزرگ آواز ایران،محمد رضا شجریان فضای بحث و تبادل نظر دربارهی اینگونه سازها را به مرحلهای جدی کشاند.
اکنون ،اندیشیدن به چهگونگی ابداع،تعریف نیازها و خواستههای موسیقیدانان از این سازها،امکان عملی تولید انبوه آنها،تخمین میزان احتمالی محبوبیت آنها،پذیرفته بودن نسبی آنها از حیث ریخت ظاهری،تکنیک ویژه نوازنده گی،و انطباقشان با هنجارهای زیباشناسانه ی فرهنگ ایرانی از لحاظ صدا زهی و امکان تعمیم آموزش آن به صورت دستوری(متدیک)و مدرسی(کلاسیک)و مهمتر از همه،مقبولیت یافتن آنها از منظر استادان بزرگ موسیقی امروز ایرانی،مباحثی هستند که فضایی تخصصیتر از سایتها و روزنامهها را نیاز دارند و بیش از همه،محتاج به تبادل نظر جدی و کار پژوهشی در زمینههای فیزیک صوت ،آکوستیک،مصالحشناسی سازها و ارایهی تکنیک مخصوص هرکدام از این سازهای ابداع شده و ارایه شده هستند.
بین صنعتگران رشته ی ساز سازی تنها استاد محمد رضا ایلدار ژاله بود که سازهای ابداعی او با آن شکل و شمایل دل فریبشان،مشهور است."