خلاصه ماشینی:
"برای این کار با انحام پروژهای سه روزه به مخاطبان هنرمند و غیرهنرمند این فرصت را داد تا هم طراحی و هم بازی کنند و از تصویری که بهوجود میآوردند،متعجب شوند!باقری،به جای اینکه نمایشگاهی مستقل از آثار خود را برپا کند،در طی سه روز کاغذهایی را به دیوارهای گالری چسباند و بازدیدکنندگان را به مشارکت گرفت.
اسب آدمهای این دوره،هرچند ادامهء وارونههای نمایشگاه قبلیاش هستند،نشان میدهد این هنرمند برای رسیدن به جایگاه جدیدش از خیلی از تکلفهای مطبوعاتی رها شده است و اینک با طراحیهایی مواجهیم که نسبتشان با ادبیات را انکار میکنند یا لا اقل اینطور به نظر میرسد!آدمهای کرخت و وازدهای که لبخندی تلخ بر لب دارند و هیبتهای درشتپیکری که در کلیت شبیه خالقشان هستند.
آیدین آغداشلو در بروشور نمایشگاه این هنرمند نوشته است:«توجه و رجوع علیرضا آستانه به خط ناخنی،تنها به خاطر نمایش مهارت و قدرت فنی فوق العادهاش نیست؛چون در عین حال که به ترکیبهای تازه و بسیار متفاوت نیز توجه نشان میدهد و در کنار سطرها و قطعههای نستعلیق و حتا بیشتر به ترکیبهای قلم شکستهنستعلیق میپردازد و نمونههایی از ترکیببندیهای استادانه و بسیار پیچیده را خلق میکند.
اما،این موضوع از منظری دیگر هم قابل بررسی است:اگر بینندهء این آثار با نانوتکنولوژی آشنا نباشد،نمیتواند با قصد هنرمند ارتباط برقرار کند،مگر اینکه نانوتکنولوژی و ذرات ریز شدهء زیر میکروسکوپ،که در این علم مد نظر است،به صورت فیلمهای مستند علمی یا عکس برای مخاطب به تماشا گذاشت.
این هنرمند،مواد را خوب میشناسد،ولی در این آثار از ترکیب مواد بهصورت ناهمگون و نامتجانس استفاده کرده است حتا،اگر بپذیریم که یکی از اصول زیباییشناسی هنر پست مدرن همین نامتجانس بودن متریالهاست،باز هم نمیتوان ضعفی را که متوجه ناپایدار بودن ترکیبات در کنار یکدیگر میشود،توجیه کرد پایههای سنگی،زاج سیاه،چوب،پلکسی،شیشه،سیم،مهره، رزین،..."