خلاصه ماشینی:
"معجزه و کرامت گاهی امام معصوم نیز برای اثبات ادعای خود و دفع شبهات منکران کارهای خارقالعادهای انجام میدهد که اگر به آنها معجزه بگوئیم، بجاست، خواجه نصیرالدین طوسی میگوید: «و قصة مریم و غیرها تعطی جواز ظهورها علی الصالحین» (1) .
اگر خداوند نفوس انبیا و امامان و اولیا را به درجهای از قوت میرساند که بتوانند در مواقع لزوم-آنهم به اذن خداوند- در نظام طبیعت تصرف کنند و حادثهای پدید آورند که برای دیگران ممکن نیست، تنها به خاطر این است که قلب آنهایی که طالب حقیقتند، روشنی گیرد و روحیه اهل ایمان تقویت شود و بازار کفر و عناد و لجاج به سردی گراید.
البته ممکن است نفوس سالم و قوی-به علت اینکه قوهها را به فعلیت رسانیدهاند- خود از تدبیر بدن صرف نظر کنند و خود را برای عروج و ارتحال آماده سازند.
نفوس انبیا و اولیا آنچه گفتیم، مقدمهای بود برای بیان این مطلب که همانطوری که نفوس در بدنهای خود تأثیر میکنند، ممکن است نفوسی هم به درجهای از کمال و قوت برسند که درغیر بدنهای خود نیز تأثیر کنند؛ چرا که ماده و اجرام مادی -در هر حال- قابل و متأثرند و تأثر و اطاعت آنها بستگی دارد به این که فاعل مؤثر تا چه اندازه نیرومند باشد.
درست است که قوای مادی از راه ابزارهای مادی در اجسام و اجرام تأثیر میکنند و از این حیث نیز تأثیر و تأثری در کار است و همین هم به تأثیر نفوس انسانها و حیوانها باز میگردد، ولی آنچه در اینجا مورد نظر ماست، آن تأثیراتی است که نفوس؛ بدون استفاده از ابزار مادی در ماده دارند."