خلاصه ماشینی:
"کپلن جنسیت را به طبقه و ذهنیت ربط میدهد و به گونهای تلویحی میگوید که وقتی زنان نویسنده کلام ادبی رئالیسم را به منظور ارائهء تصویری به ظاهر رئالیستی از زنان به کار میبرند،و نیز وقتی نقد فمینیستی این زنان نویسنده را تحسین میکند و در عین حال نظام پدرسالارانهء جامعه را بهطور کلی به چالش میطلبد،در واقع توافق کردهاند تا هیچ از زنان خارج از محدودهء رئالیسم ارائه نشود: «برای فمینیسم پذیرش پیامدهای این انکار عملی رئالیسم در متن دشوار است،دستکم به این دلیل که ادبیات یکی از محدود کلامهای همگانی بود که زنان اجازه داشتند آنجا که تجسم تخیلی مردان نبودند، از خود سخن بگویند.
نظریهپردازان و منتقدان فمینیستی از قبیل الیان شوالتر33و الن مورز34تلاشهای زیادی برای ایجاد سنت متفاوتی از زنان نویسنده انجام دادهاند و به این منظور آثار رماننویسانی همچون شارلوت پرکینز گیلمن35یا کیت شوپن36را احیا کردند،اما به زعم موا اینان صرفا یک مجموعه از آثار برجستهء ادبی را با مجموعهای دیگر عوض کردند،بدون اینکه باسلسله مراتب و اقتدار متن به منزلهء شیوهای برای انتقال تجربیات جهان شمول انسانی به مخالفت برخیزند:«به خوانندهء فمینیست اجازه داده نمیشود که به پاخیزد و این صدای زنانه را به چالش طلبد.
37گرچه موا،عمقی بودن نظریه و نقد ادبی فمینیستی انگلیسی-آمریکایی را واجد ماهیتی سیاسی و خطیر میداند،با این حال معتقد است که این دیدگاه در دام شیوههای متداول نقد مبتنی بر اصالت انسان گرفتار آمده است که در آن رابطهء بین نویسنده و خواننده چالش نمیشود و«تجربه»مطابق واقع متن برای معتبر شمردن دیدگاه خاصی دربارهء زنان که جهان شمول تلقی میشود به کار میرود.
Annette Kolodny,áDancing Through the Minefield:Some Observations on the Theory,Prectice,and Politics of a Feminist literary Criticism,áin Elian showalter(ed.
Toril Moi,Sexual/Textual Politics:Feminist literary theory(London,Methuen,1985)P."