خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به طاقنماهای سهگانه در بدنهء بیرونی شرقی و نیز کاهگلکاری بدنههای بیرونی در یک دوره، چنین مینماید که بنا در دورهء نخست ظاهری متفاوت از وضع کنونی داشته و احتمالا بناهایی در جوار آن بوده که امروز از میان رفته است.
علت انتساب تزیینات این دوره به سدهء هشتم نیز مقایسه و تطبیق با بناهای دیگر منطقهء یزد و (به تصویر صفحه مراجعه شود) ابرکوه است که در آنها بهخصوص آرایههای بدنه بالاتر از ازاره است و فنون بهکار رفته با تزیینات گنبدهای سیدون علینقیا و گلسرخی ابرکوه و مقابر سدهء هشتم یزد شباهت دارد(ت 6).
این تزیینات شامل سفیدکاری کلی بدنه و طاقنماهای تزیینی،چهار شمسهء نقاشی شده در بدنههای جنوبی و شرقی(چنانکه گفتیم، در اصل شمار شمسههای بنا هفت عدد بوده است)،و کتیبهء کوفی زیر گنبد است.
رنگ سبز را در قسمت زمینهء کتیبهء دور قوس اصلی محراب گچبری نیز به کار بردهاند؛ در حالیکه حروف این کتیبه زرد و بعضی از نقوش آن سفید است.
چنین مینماید که در رنگآمیزی محراب،ابتدا از گل سفید در زمینهء گچبری استفاده کردهاند و این لایهء گل در اینجا احتمالا لایهای تدارکاتی برای رنگهای بعدی بوده است(ظاهرا رنگ سفید تنها روی حروف کتیبههای محراب را نپوشانده است).
نکتهء آخر در این زمینه اینکه اگرچه بر پایهء مستندات هیچیک از دو قبر موجود در فضای مقبره را نمیتوان از آن عزیز الدین نسفی دانست،بیتردید شخص مدفون در مقبره از عارفان یا بزرگان بانفوذ بوده است که در سدهء ششم چنین مقبرهء شکوهمندی برای او ساختند و مریدان و محبان او را در آنجا به خاک سپردند."