چکیده:
نویسندهی مقاله،طی سالها تدریس تاریخ ادبیات و آشنایی با مشکلات این درس و محتوای آن و همچنین چند مرحله آزمون و خطا،به الگوی تازهای برای عینی و کاربردی کردن محتوای کتاب و تدریس آن دست یافته است که از نظرتان میگذرد.
خلاصه ماشینی:
"مراحل کلی اجرای طرح الف)شناخت کرنولوژی(بررسی ترتیب زمانی رویدادها)تاریخ سیاسی کتاب منطبق با دورههای ادبی در اولین جلسهی تدریس،و بهطور متناوب در جلسات بعد،نمای کلیای از دورههای تاریخی ایران ارائه میشود تا دانش آموزان زمینهی سیاسی و اجتماعی دورههای ادبی را بهتر درک کنند.
تجربه نشان میدهد که این کار میتواند در فرایند یادگیری،به دلیل درک بهتر و تأثیرگذاری تحولات تاریخی بر روند جریانهای ادبی،تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد و دانش آموزان بهطور عینی و ملموس با تغییرات انواع ادبی تحت تأثیر تحولات تاریخی آشنا شوند.
بعد از خوانده شدن درس به فراگیران چند دقیقه-به تناسب مقدار تعیین شده-فرصت داده میشود تا موضوع امروز کنند و نکات و عناوین مهم را در پیشنویس اختصار بنویسند و بهطور گروهی برای یکدیگر توضیح دهند.
با اتمام هر بخش از کتاب تاریخ ادبیات،برای تقویت یادگیری و افزایش توان استدلال دانش آموزان،نمونهای از آثار تمام شاعران و نویسندگان دورهی تدریس شده خوانده میشود تا دانشآموزان،ضمن مقایسهی نمونهها،شباهتها و تفاوت آنها را درک و بیان کنند."