چکیده:
هدف:این پژوهش با هدف ارزیابی میزان پوشش سرفصل دروس تخصصی دورهی کارشناسی رشتهی علوم کتابداری و اطلاعرسانی در متون مورد بررسی«متون تخصصی انگلیسی ویژهی دانشجویان علوم کتابداری و اطلاعرسانی»تالیف علیرضا رستمی گومه و حسین مختاری معمار و«کاربرد واژهها و اصطلاحات کتابداری و اطلاعرسانی در جملات انگلیسی»تالیف حسین مختاری معمار انجام گرفته است.هدف اصلی ژوهش،تعیین میزان انطباق متون با سرفصلهای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و ارائه پیشنهادات جهت ارتقاء سطح آموزشی متون انگلیسی رشتهی کتابداری است. روش:متون انگلیسی مذکور به روش پیمایشی بررسی گردید.ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش سیاهه ی وارسی بود.نوع پژوهش،کاربردی است و نتایج آن قابل تعمیم بهسایر موارد نمیباشد.روش پژوهش،تحلیل محتوا است که یکی از رایجترین فنون تحلیل در پژوهش کیفی به حساب میآید.برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی استفاده شد و برای این منظور نرمافزار آماری SPSS مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها:یافتههای پژوهش نشان داد که متون توانستهاند 68/1%از سرفصلهایی دروس اجباری و 31/9%از سرفصلهایی دروس اختیاری را پوشش دهند.بیشترین پوشش کتاب اول با فراوانی 882 بار،برابر 71/3%به سرفصل«کتابخانه و کتابداری»مربوط است.در حالیکه کتاب دوم با بیشترین فراوانی یعنی 152 بار،برابر 02/2% سرفصل«مجموعهسازی1»را پوشش داده است که هر دو مورد از سرفصلهای دروس اجباری رشتهی کتابداری و اطلاعرسانی هستند.به استناد یافتهها،متون مورد بررسی،در سرفصلهای مواد و خدمات کتابخانه برای بزرگسالان نوسواد و مواد و خدمات برای کودکان و نوجوانان که هر دو از دروس اجباری رشتهی کتابداری هستند، فاقد پوشش میباشند.همچنین متون،در بحث«علوم آمرای»پوششی ندارند. نتیجهگیری:براساس یافتهها،راهکارهایی جهت تدوین مطلوبتر متون انگلیسی رشتهی کتابداری پیشنهاد شده است،از جمله استفاده بیشتر از موضوعات IT و ICT و پوشش بیشتر دروس اختیاری کتابداری، همچنین گنجاندن متون کتابداری به زبان اصلی به جای جملات انگلیسی در کتاب دوم مورد بررسی این پژوهش، در امر آموزش زبان تخصصی برای دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی کاملا ضروری است.
خلاصه ماشینی:
"سال دوم،شماره(8)بهار 9831تحلیل محتوای متون تخصصی انگلیسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی و
هدف:این پژوهش با هدف ارزیابی میزان پوشش سرفصل دروس تخصصی دورهی کارشناسی رشتهی علوم
کتابداری و اطلاعرسانی در متون مورد بررسی«متون تخصصی انگلیسی ویژهی دانشجویان علوم کتابداری و
میزان انطباق متون با سرفصلهای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و ارائه پیشنهادات جهت ارتقاء سطح
آموزشی متون انگلیسی رشتهی کتابداری است.
یافتهها:یافتههای پژوهش نشان داد که متون توانستهاند 68/1%از سرفصلهایی دروس اجباری و 31/9%از
سرفصل«مجموعهسازی1»را پوشش داده است که هر دو مورد از سرفصلهای دروس اجباری رشتهی کتابداری و
همچنین گنجاندن متون کتابداری به زبان اصلی به جای جملات انگلیسی در کتاب دوم مورد بررسی این پژوهش،
در امر آموزش زبان تخصصی برای دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی کاملا ضروری است.
(2)دانشجوی3 کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی،دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال مقدمه
1-متون انگلیسی ویژه دانشجویان علوم کتابداری و
هدف دیگر این پژوهش ارائه راهکارهایی است که
دروس تخصصی مورد ارزیابی این پژوهش
گرفتن در دانش نیازمند زبان تخصصی انگلیسی است که
پژوهش(متون مورد بررسی)با سرفصلهای مصوب شورای
دروس انتخابی کتاب اول دارای پوشش 532 بار برابر
41/2%است و کتاب دوم به میزان 171 بار برابر 31/6%از
بیشترین پوشش است و کتاب دوم در موضوع مجموعه
مباحث نوین کتابداری و اطلاعرسانی در متون مورد
پرداخته است و کتاب اول به مقدار 22 دفعه برابر 1/3%و
پوشش بالاتری از کتاب دوم است.
کتابخانه تنها در کتاب اول آورده شده است و بسیاری از
موضوعات دیگر این سرفصل فاقد پوشش است.
متون کتابداری به زبان انگلیسی در ویرایش جدید استفاده"