خلاصه ماشینی:
"زمرهء کدامیک از صور تمییزی تجربی و نظری عقل است؟با توجه به موضوع و مسائل این علم میتوان گفت که علم عمران با عقل تمییزی قرابت بیشتری دارد زیرا که عقل تمییزی به شناخت نظم و سامان و تربیت امور میپردازد، حال آنکه عقل تجربی به نحوه رفتار زندگی با دیگران نظر دارد و عقل نظری نیز متوجه ماورای محسوسات و بیرون از دایرهء عمل است.
(12)-مقدمه ص 47 (22)-مقدمه ص 31 (32)-مقدمه ص 15 (42)-مقدمه ص 96 (52)-آقای دکتر داوری در کتاب مقام فلسفه در تاریخ دورهء اسلامی ص 331 در این خصوص چنین اظهار میدارد:عقلی که«در علم جدید و بهطور کلی تمدن کنونی»مؤثر است چیزی قریب به عقل تمییزی ابن خلدون است،پس ابن خلدون از فلسفه اعراض کرده است تا قانون تغییر و تحول و عمران را که مناسبت با عقل تمییزی دارد بیان کند."