خلاصه ماشینی:
"در نوع دوم مثالی،تقسیمبندیها،بخشها و سطوح مختلف نقشی خود مختار داشته و تفکیکذیر به خودش ختم میشود و نه به یک کلیت حال در این چارچوب به بحث در باب تئوریهای اجتماعی میپردازد و برای رعایت اختصار تنها تئوریهای مهم را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
ارسطو در همانحال که غریزه اجتماعی را طبیعا در نهاد همه افراد موجود میدانست2 یعنی اجتماعی بودن را بعنوان یک نیروی داخلی یا ذاتی برای انسان تصور میکرد-در همانحال آنرا عامل در حد یک نیروی خارجی نیز میپنداشت(مثلا در فراهم آوردن یک زندگی آسوده)و بخاطر همین است که میبینیم ارسطو بر مفهوم عدالت که میتوان آن را با آموزش و مقررات و قوانین کنترل،تنبیه و غیره پایدار نگاه داشت اصرار میورزد.
در مقابل این دیدگاه نسبت به جامعه، چشمانداز متفاوت دیگری وجود دارد و آن دیدگاهی است که جامعه را متشکل از بخشهای گوناگون مجزا میداند و سابقه تاریخی آن به شکلگیری خود رشته جامعهشناسی برمیگردد.
الف-بعضی نظریهپردازان اجتماعی هستند که با آنکه رویکرد اول را به جامعه داشتهاند یعنی برای جامعه وحدت کلی اساسی قائل شدهاند،با اینحال جامعه را بعنوان یک مفهوم ایستا درنظر گرفتهاند و عامل دینامیک زمان را نیز در این مفهوم وارد کردهاند.
تهیه و تدوین و اجرا گردد؟ ضروری است در تهیه برنامههای آموزشی از معیارهای سازماندهی تجربیان یادیگری که یکی از مباحث مهم برنامهریزی درسی است پیروی شود تا سه عنصر اساسی فوق در سطوج مختلف آموزشی برای یادیگرندگان معنی دارد باشد «در تعیین اصول مهم تنظیم توجه به این نکته حائز کمال اهمیت است که معیارهای مداومت،فرایندگی و وحدت ناظر به تجارب شخصی یادگیرنده است نه به ترتیبی که مطالب آموختنی،به نظر فرد متخصص میرسد."