چکیده:
در تمام زمینههای زندگی مردم ایرانی اعم از شهری،روستایی و ایلی نقشی پویا و فعال ارائه کرده است و این اندیشه است که«فرهنگ جامع موسیقی ایرانی»را شکل داده است.مطلب حاضر یادداشتی کوتاه بر این اثر برگزیده میباشد. در تداوم زمینههای رشد و توسعه و تقدیر و تشویق و حمایت از مؤلفان، مترجمان،محققان و پژوهشگران در تمامی حوزههای معرفتی،موسسهی خانه کتاب،در راستای کتاب سال جمهوری اسلایم ایران،برآن شد با تأسیس دبیرخانهی جایزهی کتاب فصل در سال 1386،زمینهی داوری دقیقتر و علمیتر را برای داوران کتاب سال هموار و ارزیابی نهایی کتاب سال از میان برگزیدگان کتاب فصل صورت گیرد.مؤسسه خانهی کتاب بدین ترتیب در پایان هر فصل از برگزیدگان خود تجلیل میکند. «فرهنگ جامع موسیقی ایرانی»تألیف بهروز وجدانی از جمله آثار 2Lبرگزیدهی نخستین دورهی کتاب فصل است.کتاب حاضر نگاه خود را به بعد تاریخی شکلگیری و ایجاد واژگان موسیقی ایرانی متمرکز کرده است. امروزه توجه به موسیقینویسان،مورخان موسیقی ایرانی و پژوهشگران این هنر تنها بر استادان و هنرمندان موسیقی رسمی شهری بوده که آنها را در قالب مکتبهایی چون،تهران،تبریز،قزوین،شیراز و اصفهان گردآوردهاند. به نظر میرسد ادامهی چنین دیدگاهی و حرکتی منجر به نوعی نگاه یک بعدی و یک سویه به موسیقی ایرانی شده است.در صورتی که موسیقی ملی ایران در چارچوب شهرها و مکتبهای هنری شکل گرفته،در آنها قرار نمیگیرد.این هنر سازندهی هویت،اشکال متنوع و گوناگونی دارد که
خلاصه ماشینی:
البته با توجه به این واقعیت که تعداد پژوهشگران موسیقی ایرانی که در راه سخت و طاقتفرسای پژوهشهای میدانی و مستندسازی موسیقی ملی ما در چند دههی گذشته تلاش کردهاند،از تعداد انگشتان دست تجاوز نمیکند وتمامی پژوهشهای اینان نیز به چاپ نرسیده است،بنابراین از قلم افتادن واژگان موسیقی و مجریان گمنام و گاهی شناخت شدهی موسیقی طبیعی به نظر میرسد به احتمال زیاد مؤلف محترم«فرهنگ جامع موسیقی ایرانی» نیز به این امر وقوف دارد و امید است در چاپهای بعدی همانند چاپ قبلی نسبت به تکمیل هر چه بیشتر واژگان کتاب اهتمام ورزد.
واقعیت این است که به این خصیصهی رایج نیز باید توجه داشت که معمولا هنرمندان رشتههای مختلف از جمله موسیقی اعتنایی به گردآوری شرح فعالیتهای خود و مستندسازی آفرینشهای هنری ندارند و چون هنرهای سنتی و محلی ایران معمولا به صورت شفاهی از نسلی به نسلی و از استادی به شاگردی در طی تاریخ انتقال پیدا کرده و هنوز هم این شیوه متداول است،بنابراین مستندسازی آثار موسیقی و تدوین شرح حال و آثار هنرمندان ایرانی آن طور که در جوامع غربی رایج است اغلب توسط هنرمندان و در زمان حیات آنها کمتر تهیه و انجام میشود.
بررسی واژگان فرهنگ جامع موسیقی ایرانی دیدگاه مؤلف را مبنی بر اینکه موسیقی نیز همانند سایر عناصر فرهنگی پویا و زنده است به اثبات میرساند از این رو پیشنهاد میشود حوزههای نوین موسیقی که به ویژه در یکصد سال اخیر در کنار موسیقی سنتی و محلی ایران رواج پیدا کرده و به نوبهی خود باعث غنا،تنوع و گستردگی قلمرو موسیقی ملی ما شده است کاملتر مورد توجه قرار گیرند.